Oferta własna uczelni. Podstawy biostatystyki 1800-F4-OWPB-NJ
Zajęcia z przedmiotu Podstawy biostatystyki pozwalają studentowi zrozumieć istotę metod statystycznych oraz opanować słownictwo biostatystyczne, posługiwać się elementarnymi metodami statystycznymi w rozwiązywaniu prostych problemów służących do opisu modeli medycznych i biologicznych.
Wykład ma za zadanie zapoznać studentów z:
- rodzajami badań naukowych w medycynie,
- doborem grupy badanej,
- podstawowymi zasadami zbierania i przygotowywania danych do analizy,
- zasadami i sposobami analizy danych w naukach społecznych,
- podstawowymi zasadami planowania eksperymentów naukowych,
- podstawowymi pojęciami i terminami stosowanymi w biostatystyce,
- podstawami teoretycznymi wnioskowania statystycznego.
Ćwiczenia poświęcone są:
- tworzeniu baz danych,
- wyszukiwaniu piśmiennictwa medycznego i jego krytycznej analizie
- wprowadzaniu danych statystycznych do zbioru,
- obliczaniu podstawowych statystyk (klasyczne i pozycyjne miary statystyki opisowej),
- estymacji liczebności próby,
- metodom wykorzystywanym w badaniach populacyjnych i diagnostycznych,
- szeregom statystycznym,
- interpretacji analiz statystycznych,
- analizie opisowej rozkładu empirycznego jednej zmiennej.
W cyklu 2022/23:
Zajęcia z przedmiotu Podstawy biostatystyki pozwalają studentowi zrozumieć istotę metod statystycznych oraz opanować słownictwo biostatystyczne, posługiwać się elementarnymi metodami statystycznymi w rozwiązywaniu prostych problemów służących do opisu modeli medycznych i biologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego w ramach wykładów i ćwiczeń.
Ćwiczenia:
• wykonanie i przedstawienie projektu badawczego – (0-20 pkt.; >50%) E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U5
• przedłużona obserwacja – (0-2 pkt.; > 50%) K5, K6
Wykład:
• wykonanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej –(0-6 pkt.; > 50%) B.W14, B.W21, E.W1
<14pkt. – nast..
14-16 pkt. – dst.
17-19 pkt. – dst +
20-23pkt. - db
24-26 pkt. - db +
27-28 pkt. - bdb
Przy zaliczeniu na ocenę stosowane będą następujące kryteria opisowe:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne.
Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski.
Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny.
Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Watała C.: Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych, medica Press 2012
Literatura uzupełniająca:
2) A. Patrie, C. Sabin, 2006r., "Statystyka medyczna w zarysie", wyd. PWZL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: