Podstawy fizjoterapii. Odnowa biologiczna
1800-F4-ODNB-SJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń
Wykład
Tematyka wykładów obejmuje pojęcia i definicje z zakresu odnowy biologicznej, historię SPA i WELLNESS, pojęcie regeneracji w treningu sportowym. Student zgłębi wiedzę z zakresu fizjologii zmęczenia. W czasie wykładów omówione zostanie również pojęcie zespołu przetrenowania.
Ćwiczenia
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawami planowania i realizacji odnowy biologicznej. Student pozna systematykę metod odnowy biologicznej oraz zasady stosowania wybranych metod odnowy biologicznej. Zapozna się z różnymi rodzajami zabiegów, które są oferowane przez ośrodki SPA/Wellness m.in. floating, zabiegi hiperbaryczne, aromaterapia, trening mentalny. Omówione zostaną zagadnienia związane z planowaniem odnowy biologicznej na podstawie aktualnych przeglądów piśmiennictwa.
W cyklu 2023/24:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń Wykład Tematyka wykładów obejmuje pojęcia i definicje z zakresu odnowy biologicznej, historię SPA i WELLNESS, pojęcie regeneracji w treningu sportowym. Student zgłębi wiedzę z zakresu fizjologii zmęczenia. W czasie wykładów omówione zostanie również pojęcie zespołu przetrenowania. Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawami planowania i realizacji odnowy biologicznej. Student pozna systematykę metod odnowy biologicznej oraz zasady stosowania wybranych metod odnowy biologicznej. Zapozna się z różnymi rodzajami zabiegów, które są oferowane przez ośrodki SPA/Wellness m.in. floating, zabiegi hiperbaryczne, aromaterapia, trening mentalny. Omówione zostaną zagadnienia związane z planowaniem odnowy biologicznej na podstawie aktualnych przeglądów piśmiennictwa.
|
W cyklu 2024/25:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń Wykład Tematyka wykładów obejmuje pojęcia i definicje z zakresu odnowy biologicznej, historię SPA i WELLNESS, pojęcie regeneracji w treningu sportowym. Student zgłębi wiedzę z zakresu fizjologii zmęczenia. W czasie wykładów omówione zostanie również pojęcie zespołu przetrenowania. Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawami planowania i realizacji odnowy biologicznej. Student pozna systematykę metod odnowy biologicznej oraz zasady stosowania wybranych metod odnowy biologicznej. Zapozna się z różnymi rodzajami zabiegów, które są oferowane przez ośrodki SPA/Wellness m.in. floating, zabiegi hiperbaryczne, aromaterapia, trening mentalny. Omówione zostaną zagadnienia związane z planowaniem odnowy biologicznej na podstawie aktualnych przeglądów piśmiennictwa.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godziny, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 2 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta = 55 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśniapojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii – C.W1
W2: wyjaśnia mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu odnowy biologicznej- C.W3
W3 wyjaśnia teoretycznei praktyczne podstawy odnowy biologicznej – C.W9
W4: zna wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów
odnowy biologicznej – C.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu fizykoterapii,– C.U9
U2: potrafi zaplanować, dobrać zabiegi z zakresu odnowy biologicznej – C.U11
U3: umie obsługiwać aparaturę do wykonywania zabiegów z zakresu odnowy biologicznej – C.U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samoocenę deficytów i potrzeb edukacyjnych- K5
K2: korzysta z obiektywnych źródeł informacji – K6
Metody dydaktyczne
Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy
Ćwiczenia: metody eksponujące: pokaz, dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z zakresu podstaw odnowy biologicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
Kolokwium końcowe (0-20punktów, pytania zamknięte) obejmuje treści zwykładówi ćwiczeń
Wykłady
Przedłużona obserwacja (0-3 punktu; >50%): C.W1-C.W3
Ćwiczenia
Kolokwium końcowe (0-20 punktów); > 60%:C.U9,C.U11, C.U12
Przedłużona obserwacja (0-3 punktu); >50%: K5-K6
<12 punktów - niedostateczny
12-13 punktów - dostateczny
14-15 punktów – dostateczny plus
16-17 punktów - dobry
18-19 punktów – dobry plus
20 punktów- bardzo dobry
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki zaliczenia z oceną oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Jethon Z.: Fizjologiczne podstawy odnowy biologicznej w sporcie. Warszawa, 1990.
2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011.
3.Anna Jegier, Krystyna Nazar, Artur Dziak Medycyna Sportowa Warszawa 2005.
4.Fizjologiczne Podstawy Rekreacji Ruchowej pod red. A.Eberhardta, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Medycyna Sportowa pod redakcją Krzysztofa Klukowskiego Medical Tribune Warszawa 2010.
2. Wprowadzenie do fizjologii i metodyki rekreacji ruchowej pod red.A. Eberhardta , 2011, ALMAMER
Celejowa I.:Ż ywienie w sporcie. WL PZWL, Warszawa , 2008.
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa 1. Jethon Z.: Fizjologiczne podstawy odnowy biologicznej w sporcie. Warszawa, 1990. 2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011. 3.Anna Jegier, Krystyna Nazar, Artur Dziak Medycyna Sportowa Warszawa 2005. 4.Fizjologiczne Podstawy Rekreacji Ruchowej pod red. A.Eberhardta, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Medycyna Sportowa pod redakcją Krzysztofa Klukowskiego Medical Tribune Warszawa 2010. 2. Wprowadzenie do fizjologii i metodyki rekreacji ruchowej pod red.A. Eberhardta , 2011, ALMAMER Celejowa I.:Ż ywienie w sporcie. WL PZWL, Warszawa , 2008.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: