Oferta własna uczelni. Do wyboru - Neurolingwistyka
1800-F4-Neul-SJ
Prowadzony przedmiot pomaga zrozumieć studentom jak mózg przetwarza mowę, jak powstaje umiejętność pisania, czytania i rozumienia języka. Podczas zajęć nastąpioOmówienie przypadków zaburzeń językowych (afazja, dysleksja, itp.) i ich neurologicznego podłoża. Analiza metod badawczych używanych w neurolingwistyce (fMRI, EEG, TMS, itp.).
W cyklu 2025/26:
Prowadzony przedmiot pomaga zrozumieć studentom jak mózg przetwarza mowę, jak powstaje umiejętność pisania, czytania i rozumienia języka. Podczas zajęć nastąpi omówienie przypadków zaburzeń językowych (afazja, dysleksja, itp.) i ich neurologicznego podłoża. Analiza metod badawczych używanych w neurolingwistyce (fMRI, EEG, TMS, itp.).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
-udział w wykładach – 5 h
- udział w ćwiczeniach – 15 h
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h
Łączny nakład pracy: 30 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
B.W1 psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie
B.W2 psychologiczne i społeczne aspekty postaw i działań pomocowych
B.W3 modele komunikowania się w opiece zdrowotnej, podstawowe umiejętności komunikowania się z
pacjentem oraz członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego
B.W4
zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym
rokowaniu, znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikacji z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem
F.W10 zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy)
Efekty uczenia się - umiejętności
B.U3 zastosować odpowiednie formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego wspomagające proces rewalidacji osoby z niepełnosprawnością
B.U5 przeprowadzić badanie przesiewowe w profilaktyce dysfunkcji
i niepełnosprawności
B.U10
przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną pacjenta z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji zdrowotnej w atmosferze zaufania podczas całego postępowania fizjoterapeutycznego
E.U2 zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy
E.U3 korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K6 korzystania z obiektywnych źródeł informacj
Metody dydaktyczne
pogadanka, wykład informacyjny,
pokaz, analiza przypadków, prezentacje
multimedialne, dyskusja dydaktyczna
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne,
prezentacja, przedłużona obserwacja
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Łuniewska, M., Wodniecka, Z. (red.). Neurokognitywistyka języka.
2. Gleason J. (red). Psycholingwistyka. Gdańsk 2005.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: