Metodologia badań naukowych. EBP (Fizjoterapia oparta na dowodach) 1800-F4-MEBP-NJ
Na wykładach student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć oraz współczesnych metod naukowych stosowanych w naukach medycznych oraz wskazówki dotyczące oceny wiarygodności i przydatności danych naukowych.
Ćwiczenia mają charakter praktyczny i są powiązane
z zagadnieniami przedstawionymi na wykładach. Charakteryzują się analizą artykułów naukowych zgodnie z obecnymi zasadami EBP. Student analizując artykuł naukowy formułuje pytania kliniczne, wyszukuje i poddaje selekcji potrzebne dane naukowe, krytycznie ocena wiarygodność i przydatność kliniczną dostępnych danych oraz podejmuje decyzje kliniczne w odniesieniu do pacjenta.
Tematyka:
Wykłady:
1.EBM- założenia ogólne. Rodzaje badań w medycynie. Ocena jakości informacji (badań pierwotnych i wtórnych). Interpretacja wyników badań w medycynie
Ćwiczenia
1. Etapy prowadzenia badań w naukach biomedycznych. Podstawowe parametry mające zastosowanie w EBM/EBP
2. Rodzaje badań w medycynie- praca z artykułami. Fizjoterapia oparta na dowodach naukowych: Ocena wiarygodności oraz kliniczna ocena wyników artykułów dotyczących terapii
3. Fizjoterapia oparta na dowodach naukowych: Ocena wiarygodności oraz kliniczna ocena wyników artykułów dotyczących jakości życia. Praktyczne wykorzystanie EBM (pośredni i bezpośredni sposób wykorzystania EBM)
4. Ocenianie doniesień w naukach medycznych- zastosowanie wyników w konkretnym przypadku. Fizjoterapia oparta na dowodach naukowych: Ocena wiarygodności oraz kliniczna ocena wyników artykułów na temat szkodliwości
W cyklu 2022/23:
Na wykładach student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć oraz współczesnych metod naukowych stosowanych w naukach medycznych oraz wskazówki dotyczące oceny wiarygodności i przydatności danych naukowych. Ćwiczenia mają charakter praktyczny i są powiązane 1.EBM- założenia ogólne. Rodzaje badań w medycynie. Ocena jakości informacji (badań pierwotnych i wtórnych). Interpretacja wyników badań w medycynie Ćwiczenia |
W cyklu 2023/24:
Na wykładach student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć oraz współczesnych metod naukowych stosowanych w naukach medycznych oraz wskazówki dotyczące oceny wiarygodności i przydatności danych naukowych. Ćwiczenia mają charakter praktyczny i są powiązane z zagadnieniami przedstawionymi na wykładach. Charakteryzują się analizą artykułów naukowych zgodnie z obecnymi zasadami EBP. Student analizując artykuł naukowy formułuje pytania kliniczne, wyszukuje i poddaje selekcji potrzebne dane naukowe, krytycznie ocena wiarygodność i przydatność kliniczną dostępnych danych oraz podejmuje decyzje kliniczne w odniesieniu do pacjenta. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
- zaliczenie z oceną
Zaliczenie pisemne – W1 – W3, U1-U2; >60%
Przedłużona obserwacja - K1; >50%
ćwiczenia:
- zaliczenie z oceną
Zaliczenie pisemne – W1 – W3, U1-U2; >60%
Przedłużona obserwacja - K1; >50%
Tabela ocen:
60,0-68,0% - dst
68,1-76,0% - dst +
76,1-84,0% - db
84,1-92,0% - db +
92,1-100% - bdb
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Piotr Gajewski, Roman Jaeschke, Jan Brożek: Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008
2. Dariusz Radomski, Antoni Grzanka: Metodologia Badań naukowych w medycynie. UM Poznań, Poznań 2011
3.Chetan Patel, Jason Katz, Kamran Aslam: Podręcznik medycyny klinicznej opartej na zasadach EBM. PZWL, 2009
Literatura dodatkowa:
1. Suchecka J., Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016, wyd. 2 popr.
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: