Metodologia badań naukowych. Metodologia badań naukowych
1800-F4-MBNN-NJ
Na wykładzie Student zapoznaje się z podstawami prowadzenia procesu metodologicznego - planowania projektu badawczego, szczególnie metodologii badania, opisu wyników i ich interpretacji. Na ćwiczeniach Student wyszukuje artykuły naukowe służące do zaprojektowania własnego projektu badawczego z uwzględnieniem problemu badawczego, pytań badawczych, hipotezy badawczej (głównej) wraz z hipotezami szczegółowymi oraz hipotezy zerowej. Zaproponowanie metod badawczych dla potwierdzenia lub zaprzeczenia prawdziwości hipotezy zerowej wraz z ich prezentacją.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 5 godz.
- udział w ćwiczeniach: 25 godz.
- konsultacje: 1 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31,5 godz., co odpowiada 1 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godz.
- udział w ćwiczeniach: 20 godz.
- konsultacje: 1 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 0,5= 5,5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 36,5 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 3 godz.
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 15 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 5 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu metodologii badań naukowych: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 34 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 + 0,5 = 5,5 godziny (0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 20,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20,5 godziny, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
E.W1 Student zna i rozumie metody i techniki badawcze stosowane w ramach realizowanego badania naukowego
Efekty uczenia się - umiejętności
E.U1 Student potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki
E.U2 Student potrafi zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy
E.U3 Student potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej
E.U5 Student potrafi zaprezentować wyniki badania naukowego
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K6 Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, zajęcia praktyczne z tworzeniem projektu naukowego.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student potrafi wyszukiwać informacje naukowe w bazach danych, w podstawowy sposób oceniać wiarygodność artykułów naukowych. Student zna metody i techniki wykorzystywane w prowadzeniu pomiarów w fizjoterapii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt zaliczeniowy przedstawiany w formie prezentacji. Projekt zakładał opracowanie własnego projektu badawczego zgodne z metodologią badań naukowych w procesie dedukcyjnym.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Radomski D., Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
2. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004
3. Creswell J. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
W cyklu 2022/23:
1. Radomski D., Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 3. Creswell J. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
|
W cyklu 2023/24:
1. Radomski D., Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 3. Creswell J. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: