Oferta własna uczelni. Do wyboru - Gerontoprofilaktyka
1800-F4-Gero-SJ
W ramach przedmiotu uczestnicy poznają zagadnienia związane z
procesem starzenia się i starości oraz możliwości interwencji
terapeutycznej w chorobach wieku starszego, w tym w chorobach
neurodegeneracyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia - 10 h
Łączny nakład pracy: 30 h (1 punkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: zagadnienia z zakresu promocji zdrowia i gerontoprofilaktyki -
C.W17
W2: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg
najczęstszych chorób w zakresie geriatrii, w stopniu
umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii -
D.W3
W3: fizjologię procesu starzenia się oraz zasady opieki,
fizjoterapii geriatrycznej oraz fizjoprofilaktyki - D.W12
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego (D.U 47)
U2: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) (D.U39)
U3: planować, dobierać i modyfikować programy rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych (D.U49)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K1)
K2: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania
i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty (K3)
K3: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej (K4)
K4: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K5)
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K6)
Metody dydaktyczne
Wykłady :
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
• dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- sytuacyjna
- obserwacji
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student zna i rozumie podstawy fizjologii, patofizjologii oraz podstawowe choroby internistyczne.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Kędziora-Kornatowska
K.Waszkiewicz N. (red.), Psychogeriatria. PZWL, 2022, Warszawa
2. Żak M., Staszczak-Gawełda I., Szumiec A., Nowakowska K.,
Makuła W.: Gerontoprofilaktyka jako ważny element kultury
fizycznej seniorów. Gerontol Pol. 2014; 4: 174-179.
Literatura uzupełniająca
1. Abrams W. B., Berkow R., Podręcznik geriatrii. MSD 1999.
2. K. Kędziora-Kornatowska, Muszalik.M. (red),
Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku.
Czelej Lublin, 2007.
3. Makuła W. Usprawnianie ruchowe seniorów. Wybrane
zagadnienia profilaktyki gerontologii. PWSZ, Nowy
Sącz, 2012.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: