Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w wieku rozwojowym
1800-F4-FKWR-SJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wadach układu ruchu.
W cyklu 2022/23:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wrodzonych wadach układu ruchu.
|
W cyklu 2023/24:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wadach układu ruchu.
|
W cyklu 2024/25:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wrodzonych wadach układu ruchu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 20 h (0,8 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 65 h (2,6 ECTS)
85 h = 3,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24
U2: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie przed- i pooperacyjne u dzieci leczonych operacyjnie - D.U25
U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego,mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi)- D.U26
U4: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy - E.U2
U5: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej - K2
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób - K9
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków- burza mózgów, zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, fizjoterapii w pediatrii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - W1-W4, K3
Egzamin praktyczny - W1-W4, U1-U5, K1-K4
Przedłużona obserwacja – K1-K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012.
2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna
2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018
3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007
6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci
z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012
7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia
a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004
8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym
i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1.Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 2. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012. 3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. 4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1.Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012. 2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. 4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012. 2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. 4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: