Fizjoterapia kliniczna. Diagnostyka funkcjonalna. Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
1800-F4-FKWR-NJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami i diagnostyką fizjoterapeutyczną w zaburzeniach psychoruchowych w wieku rozwojowym. Podczas wykładów i ćwiczeń student zdobywa wiedzę w zakresie oceny funkcjonalnej noworodków i niemowląt w oparciu o aktualne i rzetelne metody diagnostyczne, poznaje metody oceny funkcjonalnej dzieci z zaburzeniami posturalno-motorycznymi w oparciu o wytyczne oceny postawy ciała i poziomu rozwoju motorycznego zgodnie z klasyfikacją ICF-CY, nabywa umiejętności oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h = 0,6 ECTS
- udział w ćwiczeniach – 65 h = 2,6 ECTS
80h = 3,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do ćwiczeń – 5 h = 0,2 ECTS
- przygotowanie do zaliczenia – 5 h = 0,2 ECTS
20h =0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W2
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) – F.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka – D.U17
U2: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka – D.U18
U3: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia – D.U19
U4: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale – D.U20
U5: przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności – D.U21
U6: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF – D.U39
U7: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2
U8: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K3: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K4: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
dyskusja dydaktyczna
metoda przypadków- burza mózgów
zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Zagadnienia z zakresu anatomii, fizjologii, rozwoju psychomotorycznego niemowlaka i dziecka oraz fizjoterapii klinicznej w wieku rozwojowym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
egzamin pisemny: W1 – W4, K3
egzamin praktyczny: W1-W4, U1 – U8, K1, K3
przedłużona obserwacja: K1 – K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mię-śni, PZWL, Warszawa, 2007.
2. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjote-rapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemow-ląt. AWF Katowice 2007
5. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmioto-we w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
7. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilita-cja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004
2. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodeve-lopment Treatment Associated: Chicago 1983
3. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018
4. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wro-cław, 2001.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL, Warszawa, 2007. 2. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 5. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej 7. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 2. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983 3. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 4. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wrocław, 2001
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL, Warszawa, 2007. 2. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 5. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej 7. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 2. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983 3. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 4. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wrocław, 2001
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: