Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu
1800-F4-FKPR-SJ
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.
Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w:
urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,
urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,
chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych,
wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych,
w zespołach bólowych kręgosłupa,
w najczęstszych urazach sportowych,
oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF).
Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w:
schorzeniach stawu biodrowego,
schorzeniach stawu kolanowego,
schorzeniach stawu skokowego,
schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej,
schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego,
schorzeniach kręgosłupa,
zaburzeniach równowagi o różnym podłożu,
amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych,
wybranych endoprotezoplastykach stawów,
wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 65 godzin
85 h = 3,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 5 godzin
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W2
W3: zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, po urazie wielomiejscowym i wielonarządowym, z uszkodzeniem kręgosłupa i rdzenia kręgowego, kończyny górnej i kończyny dolnej, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – D.W5
W4: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W6
W5: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) – F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po urazach w obrębie tkanek miękkich układu ruchu leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach w obrębie kończyn (stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach) leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach kręgosłupa bez porażeń oraz w przypadku stabilnych i niestabilnych złamań kręgosłupa – D.U4
U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5
U3: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed- i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6
U4: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym – D.U9
U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób z objawami uszkodzenia pnia mózgu, móżdżku i kresomózgowia, ze szczególnym uwzględnieniem udaru mózgu, parkinsonizmu, chorób demielinizacyjnych oraz zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po złamaniach kręgosłupa z porażeniami, a także prowadzić postępowanie ukierunkowane na łagodzenie zaburzeń troficznych i wydalniczych, pionizację i naukę chodzenia lub poruszania się na wózku osób po urazach kręgosłupa – D.U13
U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po uszkodzeniach nerwów obwodowych, w polineuropatiach, w chorobach o podłożu nerwowo-mięśniowym, w chorobach pierwotnie mięśniowych oraz w różnych zespołach bólowych – D.U14
U7: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2
U8: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
- analiza przypadków
- metody eksponujące – pokaz
- metoda problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy – burza mózgów)
- metoda praktyczna (metody ćwiczeniowe, zajęć praktycznych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu: anatomii prawidłowej i funkcjonalnej narządu ruchu człowieka, anatomii palpacyjnej, anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz diagnostyki funkcjonalnej w dysfunkcjach narządu ruchu. Znajomość podstawowych jednostek chorobowych narządu ruchu – etiologia, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1-W5, U7-U8
Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: W1-W5, U1-U8, K1-K4
Przedłużona obserwacja: K1-K4
WYKŁADY
Egzamin pisemny: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U7-U8
ĆWICZENIA
Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U1-U8, K1-K4
Przedłużona obserwacja: > 50% (min. 6 pkt) – K1-K4
Ocena końcowa odpowiada sumie punktów uzyskanych z powyższych ocenianych kryteriów:
Suma punktów Ocena
0-57 2.0 – niedostateczna
58-67 3.0 – dostateczna
68-77 3.5 – dostateczna plus
78-87 4.0 – dobra
88-97 4.5 – dobra plus
98-110 5.0 – bardzo dobra
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.
2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019.
3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018.
4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020.
2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012.
3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022.
4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000.
5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023.
6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010.
7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: