Fizjoterapia kliniczna. Diagnostyka funkcjonalna. Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu 1800-F4-FKNR-NJ
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.
Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień odnoszących się do zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii. Postawienie właściwej diagnozy niezbędne jest w przygotowaniu dalszego postępowania fizjoterapeutycznego. Dodatkowy cel wykładów polega na omówieniu sposobów diagnozowania niektórych schorzeń narządu ruchu w wybranych metodach fizjoterapeutycznych. Wykłady porządkują szczegółową wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej poszczególnych części lub rejonów ciała. Ułatwiają dobór celowanych i/lub różnicujących testów diagnostycznych. Omawiają potrzeby i zasady przeprowadzania testów skriningowych dla celów profilaktyki. Ponadto studenci zostają zapoznani z nowoczesną aparaturą medyczną stosowaną w fizjoterapii dla potrzeb diagnostyki funkcjonalnej. Tematyka wykładów obejmuje także zagadnienia dotyczące zasad etycznych w relacji terapeuta-pacjent/rodzina pacjenta, terapeuta-zespół terapeutyczny.
Ćwiczenia mają na celu wypracowanie umiejętności poprawnego przeprowadzenia badania podmiotowego (wywiad) i przedmiotowego (testy czynne, bierne, oporowe), w dysfunkcjach narządu ruchu dla potrzeb formułowania określonych wniosków odnoszących się do istniejących objawów. W trakcie ćwiczeń student uczy się poprawnego wykonywania wybranych technik diagnostycznych. Nabiera umiejętności właściwego sposobu komunikowania się z pacjentem, formułowania prostych i zrozumiałych poleceń potrzebnych do sprawnego przeprowadzenia badania. Otrzymuje informacje i wyrabia praktyczne umiejętności dotyczące poprawnego stosowania i interpretacji diagnostycznych testów różnicujących i prostych testów skriningowych niewymagających skomplikowanego zaplecza diagnostycznego. Zdobywa umiejętność wykorzystania danych diagnostycznych do celów tworzenia właściwego dla pacjenta modelu postępowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia praktyczno-teoretycznego ćwiczeń.
Wykłady:
Egzamin pisemny: > 50% (min. 26 punktów) – W1-W4, U4-U5
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczno-teoretyczne: > 50% (min. 26 punktów) – W1-W3, U1-U5
Przedłużona obserwacja: > 50% (min. 6 punktów) – K1-K4
Ocena końcowa odpowiada sumie punktów uzyskanych z powyższych ocenianych kryteriów:
Suma punktów Ocena
0-57 2.0 – niedostateczna
58-67 3.0 – dostateczna
68-77 3.5 – dostateczna plus
78-87 4.0 – dobra
88-97 4.5 – dobra plus
98-110 5.0 – bardzo dobra
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010.
2. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Johannes, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2014.
3. Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Badania czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii, Skolimowski Tadeusz (red.). AWF, Wrocław 2012.
2. Kręgosłup w stresie, Rakowski Andrzej. Rozpisani.pl, 2017.
3. Kinezyterapia. Tom 1: Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii, Zembaty Andrzej (red.). Kasper, Kraków 2002.
4. Badanie kliniczne w fizjoterapii, Hueter-Becker Antje, Doelken Mechthild. Edra Urban & Partner, Wrocław 2018.
5. Anatomia funkcjonalna stawów. Tom 1-3, Kapandji Adalbert I. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014.
6. Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego, Marecki Bogusław. AWF, Poznań 2000.
7. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego, Muscolino Joseph E. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016.
8. Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok, Tixa Serge. PZWL, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: