Fizjoterapia kliniczna. Diagnostyka funkcjonalna.Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym 1800-F4-FKDR-SJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami i diagnostyką fizjoterapeutyczną w zaburzeniach psychoruchowych w wieku rozwojowym. Podczas wykładów i ćwiczeń student zdobywa wiedzę w zakresie oceny funkcjonalnej noworodków i niemowląt w oparciu o aktualne i rzetelne metody diagnostyczne, poznaje metody oceny funkcjonalnej dzieci z zaburzeniami posturalno-motorycznymi w oparciu o wytyczne oceny postawy ciała i poziomu rozwoju motorycznego zgodnie z klasyfikacją ICF-CY, nabywa umiejętności oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
egzamin pisemny: W1 – W4, K3
egzamin praktyczny: W1-W4, U1 – U8, K1, K3, K4
konspekt: W1-W4, U1 – U8, K1, K3, K4
przedłużona obserwacja: K1 – K4
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mię-śni, PZWL, Warszawa, 2007.
2. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjote-rapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemow-ląt. AWF Katowice 2007
5. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmioto-we w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
7. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilita-cja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004
2. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodeve-lopment Treatment Associated: Chicago 1983
3. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018
4. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wro-cław, 2001.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: