Nauki ogólne: Dydaktyka fizjoterapii 1800-F4-Dydfz-NJ
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz seminariów.
Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu: pedagogiki, socjologii oraz fizjoterapia ogólnej z zakresu studiów I stopnia.
Na wykładach omówione zostaną treści kształcenia obejmujące wiadomości z zakresu uczenia się, nauczania, wychowania i leczenia. Omawiane będą metody i zasady dydaktyki oraz kryteria ich doboru, charakterystyka zasad kształcenia, zasady kształcenia wielostronnego jako złożonego procesu rozwoju człowieka (zarówno młodego jak i starszego pokolenia, zdrowych jak i chorych). Poruszone zostaną definicje kontaktu, oceny i ich funkcje w procesie nauczania i leczenia. Zostanie zwrócona uwaga na autorskie programy jako wzorce do programowania rehabilitacji oraz rozwijanie zdolności wyjaśnienia i interpretowania sytuacji edukacyjnych.
Podczas seminariów przekazana zostanie wiedza z zakresu podstaw dydaktyki w rehabilitacji leczniczej. Omówione zostanie kształcenie integracyjne – zjawisko włączenia i wykluczenia osób niepełnosprawnych, wykorzystanie różnych form dydaktycznych w leczeniu niepełnosprawnych (drama, symulacja, kalambury), systemy wartości, kreowanie wyobraźni, zachowania w pełnionej roli zawodowej fizjoterapeuty, funkcjonowanie instytucji u stojących na straży praw człowieka (Konstytucja, prawo do ochrony zdrowia), wykorzystanie nowych technologii w pracy z niepełnosprawnymi, poszerzenie i rozwinięcie umiejętności planowania i organizowania zajęć dydaktycznych oraz ocena ich wyników. Przeprowadzona zostanie analiza relacji fizjoterapeuta - pacjent w relacji nauczyciel – uczeń.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
• Zaliczenie pisemne na ocenę (min. 60% pkt.)
• Konspekt (zal/nzal)
• Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia wykładów oraz seminariów.
• Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wynik z pisemnego zaliczenia końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych - z wszystkich ocenianych kryteriów.
- Zaliczenie pisemne na ocenę:
W1, W2, W3, U1, U2
- Konspekt:
W1, W3, W5, U1, U2, K3
- Przedłużona obserwacja:
U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
% ocena
Równy i poniżej 59% 2.0 - niedostateczna
60%- 70% 3.0 - dostateczna
71% - 80% 3.5 – dostateczna plus
81% - 90% 4.0 - dobra
91% - 95% 4.5 – dobra plus
96% - 100% 5.0 – bardzo dobra
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Dydaktyka medyczna, Wasyluk A. CMKP, Warszawa 2000
Literatura uzupełniająca:
1. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Okoń W. Wydawnictwo Żak, Warszawa 2005
2. Pomiar wyników kształcenia, Niemiecko B. WSiP, Warszawa 1999
3. Działalność, odpowiedzialność w oświacie zdrowotnej i promocji zdrowia Barić Z., Osińska Z. PTOZ, Warszawa 2005
4. Interaktywne uczenie się i nauczanie, Karwański A. AWF im. E. Piaseckiego, Poznań 2006
5. Tendencje w dydaktyce współczesnej, Denek K., Bereźnicki F. Toruń 2001
6. Dydaktyka kształcenia ogólnego, Berezyński F. Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004
7. Dydaktyka ogólna, Kulisiewicz C. Oficyna wydawnicza Graf-punkt, Warszawa 2003
8. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Niemierko B. Wydawnictwo akademickie i profesjonalne W.Si P.S.A., Warszawa 2007
9. Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Taraszkiewicz M. Wydawnictwo CODN, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: