Prowadzony w
cyklach:
2024/25, 2025/26
Punkty ECTS:
brak danych
Język:
polski
Organizowany przez:
Katedra Diagnostyki Obrazowej
(dla:
Wydział Nauk o Zdrowiu)
Oferta własna uczelni. Badania obrazowe w fizjoterapii 1800-F4-Badob-SJ
Wykłady:
1. Zarys historyczny
2. Podstawy detekcji w obrazowaniu medycznym
3. Podstawy radiobiologii, podstawy ochrona radiologicznej
4. Rodzaje, zasada działania i prowadzenia technik obrazowania medycznego
Całkowity nakład pracy studenta
1Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 5 h (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach wstęp teoretyczny– 5 h (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach zajęcia praktyczne– 15 h (0,6 ECTS)
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Wykład i ćwiczenia - Zna i rozumie:
W2: rodzaje metod obrazowania, zasady ich przeprowadzania i ich wartość diagnostyczną (zdjęcie RTG, ultrasonografia, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny) - A.W2
W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych - C.W4
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2
W10: - zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Ćwiczenia – Potrafi:
U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej - C.U1,
U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych - C.U2,
U1: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki - D.U1,
U23: na podstawie zdjęcia RTG kręgosłupa wyznaczyć kąt Cobba, kąt rotacji według jednego z przyjętych sposobów oceny, dokonać oceny wieku kostnego na podstawie testu Rissera oraz zinterpretować ich wyniki i na tej podstawie zakwalifikować skoliozę do odpowiedniego postępowania fizjoterapeutycznego - D.U23,
U2: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy - E.U2,
U3: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K5: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K6 korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K6
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny, wykład problemowy
Ćwiczenia:
metody eksponujące: pokaz, analiza przypadków
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student po podstawowych kursach z zakresu anatomii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin i ćwiczenia rozmowa z zaliczeniem/aktywność: 0 – 35 punktów, powyżej 21 pkt zaliczenie (W1,W2, W4, W10, U1)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Pruszyński „Diagnostyka obrazowa. Podstawy teoretyczne i metodyka badań”
2. Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop
3. Nuclear Medicine Physics A Handbook for Teachers and Students, D.L. Bailey, IAEA
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: