Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Diagnostyka fizjologiczna
1800-F4-BPDF-SJ
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń zostaną poruszone następujące tematy: Diagnostyka fizjologiczna w schorzeniach układu krążenia, diagnostyka zaburzeń hemodynamiki krążenia; analiza przypadków. Diagnostyka fizjologiczna w schorzeniach układu oddechowego, diagnostyka funkcji układu oddechowego; analiza przypadków. Diagnostyka fizjologiczna autonomicznego układu nerwowego; analiza przypadków. Diagnostyka fizjologiczna w schorzeniach układu nerwowego; analiza przypadków. Analiza przypadków klinicznych. Zaliczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ćwiczeniach – 20 h
20 h = 0,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 25 h = 1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: rozwój embrionalny, organogenezę oraz etapy rozwoju zarodkowego i płciowego człowieka – A.W5
W2: podstawowe mechanizmy procesów zachodzących w organizmie człowieka w okresie od dzieciństwa przez dojrzałość do starości – A.W6
W3: podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu – A.W8
W4: metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych – A.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – A.U4
U2: przeprowadzić podstawowe badanie narządów zmysłów i ocenić równowagę – A.U5
U3: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
prezentacja, pokaz
Wymagania wstępne
podstawy anatomii i fizjologii człowieka, fizjologii wysiłku fizycznego, neurologii i neurochirurgii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- zaliczenie z oceną
Przedłużona obserwacja (0-2 punktów>50% obecności na ćwiczeniach i wykładach):
Kolokwium praktyczne, 5 pytań, z każdego pytania można uzyskać maksymalnie 3 pkt
Tabela ocen:
60,0-68,0% - dst
68,1-76,0% - dst +
76,1-84,0% - db
84,1-92,0% - db +
92,1-100% - bdb
Literatura
Podstawowa:
Władysław Traczyk, Andrzej Trzebski. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wydawca: PZWL. ISBN: 978-83-200-4946-6
Fizjologia człowieka. Konturek. wyd. 3, red. T. Brzozowski. ISBN: 978-83-66310-09-4
Uzupełniająca:
Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL 2019
Zatoń M. Jastrzębska A.(red) Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej PWN Warszawa 2010
W cyklu 2022/23:
Podstawowa: Władysław Traczyk, Andrzej Trzebski. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wydawca: PZWL. ISBN: 978-83-200-4946-6 Fizjologia człowieka. Konturek. wyd. 3, red. T. Brzozowski. ISBN: 978-83-66310-09-4 Uzupełniająca: Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL 2019 Zatoń M. Jastrzębska A.(red) Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej PWN Warszawa 2010
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: