Oferta własna uczelni. Terapie wspomagające w urologii
1800-F3-UROL-SJ
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca patofizjologii chorób układu moczowo-płciowego, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń oddawania moczu u kobiet i mężczyzn. Tematyka zająć dotyczy uwarunkowań anatomicznych, technik diagnostycznych i sposobów postepowania w przypadku nietrzymania moczu. Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z zasadami postępowania rehabilitacyjnego u pacjentów z rozpoznanymi zaburzeniami oddawania moczu.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 5 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
RAZEM 15h = 0,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 15 h = 0,6 ECTS
- konsultacje z nauczycielem – 10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna:
W1: podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu A.W8
W2: metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych A.W10
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii A.U3
U2: oceniać wpływ czynników fizycznych na organizm człowieka, odróżniając reakcje prawidłowe i zaburzone A.U8
U3: przeprowadzić wywiad i analizować zebrane informacje w zakresie potrzebnym dla prowadzenia fizjoterapii A.U14
U4: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych C.U2
U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń C.U5
U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego C.U6
U7: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki D.U1
U8: wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u osób z nietrzymaniem moczu oraz instruować je w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu D.U42
U9: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Znajomoć anatomii i fizjologii układu moczowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach
Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach.
Zaliczenia pisemne – A.W8, A.W10, D.W16, A.U3, A.U8, A.U14, C.U2, C.U5, C.U6, D.U1, D.U42, E.U3
Przedłużona obserwacja – K5, K6
Literatura
1.Jaworek J., Gażdzik T. (red.). Fizjoterapia w profilaktyce chorób cywilizacyjnych i ich leczeniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014
2.Borowicz A.M., Kostka T., Wieczorkowska – Tobis K. Fizjoterapia w geriatrii, wyd. 1, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011.
3.Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak. ”Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów”. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: