Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej.Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii
1800-F3-Fzjkl-SJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z anatomii i fizjologii narządu ruchu oraz fizjologii wysiłku. Dodatkowo znają już najważniejsze pojęcia związane z geriatrią. Znają zasady BHP obowiązujące w Katedrze i Klinice Geriatrii. Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie specyfiki geriatrii. Zostanie poruszony wywiad i badanie przedmiotowe pacjenta geriatrycznego, najważniejsze stany nagłe związane z chorobami sercowo-naczyniowymi. Studenci zostaną zaznajomieni z formami aktywizacji osób starszych oraz sprzęcie pomocniczym jaki może zostać zastosowany u pacjenta geriatrycznego. Zostanie również przybliżona tematyka choroby Parkinsona. Ćwiczenia poświęcone są analizie stanu zdrowia pacjenta geriatrycznego, dlatego zostaną poruszone wielkie problemy geriatryczne tj. : zaburzenia równowagi i upadki, nietrzymanie moczu i stolca, depresja i otępienie, majaczenia jak również osteoporoza i zespół słabości. Dodatkowo zostanie poruszona tematyka fizjoprofilaktyki, ćwiczeń wysiłkowych oraz edukacja pacjenta. Student zdobędzie podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu geriatrii- procesu starzenia się człowieka, problemów geriatrycznych, specyfiki przebiegu chorób, opieki i rehabilitacji pacjentów w starszym wieku. Ćwiczenia będą oparte na pracy z pacjentem geriatrycznym z wielochorobowością.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 55 godzin
- konsultacje: 2 godziny
72 h = 2,28 ECTS
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie się do ćwiczeń w tym czytanie wskazanej literatury 12 godzin
12 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania
- przygotowanie się do zaliczenia 8 godzin
8 h = 0,32 ECTS
4.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Łączny nakład pracy 92h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób geriatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii (D.W3)
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w geriatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii (D.W4)
W3: ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania geriatrycznego (D.W6)
W4: fizjologię procesu starzenia się oraz zasady opieki
i fizjoterapii geriatrycznej (D.W12)
W5: zagrożenia związane z hospitalizacją osób starszych (D.W13)
W6: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) (D.W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii
i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać
i zinterpretować jego wyniki (D.U1)
U2: instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych (D.U7)
U3: przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (get up and go), (D.U28)
U:4: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) (D.U39)
U5: wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u osób z nietrzymaniem moczu oraz instruować je w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu (D.U42)
U6: przeprowadzić całościową ocenę geriatryczną
i interpretować jej wyniki (D.U44)
U7: dobierać i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz instruować osoby starsze w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form rekreacji (D.U45)
U8: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego (D.U47)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej (K4)
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K5)
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K6)
K4: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym (K.7)
K5: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K9)
Metody dydaktyczne
Wykłady :
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• prezentacje multimedialne,
• praca w grupach,
• studium przypadku,
• uczenie się przez doświadczenie - metoda problemowa,
• pokaz z omówieniem,
• praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela, samodzielne studiowanie literatury
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- projektu
Wymagania wstępne
Wiedza zakresu anatomii prawidłowej oraz fizjologii. Podstawy geriatrii i chorób wewnętrznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady i ćwiczenia:
Wykład:
Zaliczenie pisemne (0 – 25 punktów) : W1,W2,W3,W4,W5, W6
Ćwiczenia:
Zaliczenie pisemne – studium przypadku – zaliczenie : U1,U2, zal
95-100% 24-25 pkt, ocena: 5
92-94% 23 pkt, ocena: 4,5
81-91% 20-22 pkt, ocena: 4
71-80% 18-19 pkt ,ocena: 3,5
58-70% 14-17 pkt, ocena: 3
<58% < 13pkt, ocena: niedostateczny
Literatura
Literatura z zakresu geriatrii:
1. Abrams W. B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. Partner i Urban, Wrocław, 1999.
2. Jabłoński L. (red). Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Czelej Lublin 2000
3. Kocemba J., Grodzki T.(red).: Zarys gerontologii klinicznej. MCKP UJ, Kraków, 2000.
4. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A.: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk 2006.
5. Rosenthal T., red. pol. L. Pączek, M. Niemczyk. Geriatria. Wyd. Czelej 2009
6. Roller-Wirnsberger R. (red. pol.) Wieczorowska-Tobis K., Neumann-Podczaska A. Geriatria Praktyczny przewodnik PZWL 2021
Literatura z zakresu fizjoterapii:
1. Wieczorowska-Tobis K., Kostka T. , Borowicz A.M. Fizjoterapia w geriatrii. PZWL 2011
2. Skrzek A., Wieczorwska-Tobis K. Fizjoterapia w geriatrii Podstawy i nowe trendy. PZWL 2019
3. Guccione A. A. Wong R. Aversred D. (red. pol.) Żak M., Śliwiński M. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Wyd.1 Eslsevier/Urban i Partner 2012
4. Mika T., Kasprzyk W. Fizykoterapia. Warszawa, PZWL 2003
5. Straburzyński G, Straburzyńska-Lupa A. Fizjoterapia. Wyd. 3, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003,
6. Zembaty A. Kinezyterapia tom 1 - zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii. Wyd. 1 Kasper , Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: