Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w medycynie paliatywnej
1800-F3-FKwMP-NJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące fizjoterapii w opiece paliatywnej:
• Założenia, cele i filozofia fizjoterapii w opiece paliatywnej.
• Fizjoterapeuta wobec problemów chorego w zaawansowanym stadium chorób ograniczających życie.
Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:
• Obrzęk limfatyczny – patofizjologia i leczenie zachowawcze (kompleksowa fizjoterapia obrzęku limfatycznego –prezentacja praktyczna wybranych metod leczenia obrzęku limfatycznego m.in. bandażowania wielowarstwowego).
• Fizjoterapia jako element wspomagający leczenie wybranych objawów w onkologii i opiece paliatywnej.
• Przerzuty do kości – możliwości prowadzenia fizjoterapii.
• Zasady leczenia objawowego w opiece paliatywnej –podejście interdyscyplinarne.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 40 h
50 h = 1,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
D.W3- etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii,
D.W4- zasady diagnozowania oraz ogólne zasady
i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach
w zakresie medycyny paliatywnej,
w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii,
D.W16- założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
D.U7- instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych,
D.U39- stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF),
D.U47- stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego,
D.U48- podejmować działania mające na celu poprawę jakości życia pacjenta, w tym pacjenta w okresie terminalnym, z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego,
D.U49- planować, dobierać i modyfikować programy rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych,
E.U3- korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1- nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,
K2- wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej,
K3- prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty,
K4- przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej,
K6- korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
K7- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym,
K9- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Ćwiczenia:
metody eksponujące: pokaz
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w medycynie paliatywnej powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii oraz podstawowych zagadnień związanych z medycyną paliatywną.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne – D.W3, D.W4, DW.16.
Zaliczenie praktyczne – D.U7, D.U9, D.U47-DU.49, E.U3.
Przedłużona obserwacja – K1-K4, K6, K7, K9.
Literatura
Wójcik A., Pyszora A. Fizjoterapia w opiece paliatywnej. PZWL,
Woźniewski M. Fizjoterapia w onkologii. PZWL, Warszawa 2012.Warszawa 2013.
Rongies W. Podstawy rehabilitacji w onkologii (w:) Deptała A, (red.) Onkologia w praktyce, PZWL, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: