Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w pulmonologii
1800-F3-FKwCHWPul-NJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące fizjoterapii w onkologii:
• Założenia i cele fizjoterapii w pulmonologii.
• Czym jest fizjoterapia oddechowa?
Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:
• Fizjoterapia jako element wspomagający leczenie osób ciepiących na przewlekłe choroby układu oddechowego (m.in. POChP, astma oskrzelowa, rozstrzenie płuc, mukowiscydoza),
• Edukacja chorych i opiekunów w zakresie samodzielnego radzenia sobie z wybranymi objawami,
• Założenia programów kompleksowej rehabilitacji pulmonologicznej.
• Techniki oczyszczania dróg oddechowych,
• Nieinwazyjna Wentylacja Mechaniczna (NIV),
• Opisy przypadków – przykładowe interwencje fizjoterapeutyczne u chorych objętych opieką paliatywną,
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h (0,3 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 20 h (),7 ECTS)
30 h = 1 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h = 0,5 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie pulmonologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W3,
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady
i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach
w zakresie pulmonologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W4,
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)- D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
W1: instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych-D.U07,
W2: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF)- D.U39
W3: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego- D.U47,
W4: podejmować działania mające na celu poprawę jakości życia pacjenta, w tym pacjenta w okresie terminalnym, z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego- D.U48,
W5: planować, dobierać i modyfikować programy rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych- D.U49,
W6: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej- E.U3
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych- K1,
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej- K2,
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty- K3,
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej- K4,
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji- K6,
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym- K7,
K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób- K9.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1- nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,
K2- wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej,
K3- prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty,
K4- przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej,
K6- korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
K7- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym,
K9- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Ćwiczenia:
metody eksponujące: pokaz
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
- sytuacyjna
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w pulmonologii powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii oraz podstawowych zagadnień związanych z medycyną paliatywną.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne – D.W3, D.W4, DW.16.
Zaliczenie praktyczne – D.U7, D.U9, D.U47-DU.49, E.U3.
Przedłużona obserwacja – K1-K4, K6, K7, K9.
Wykład:
Zaliczenie ustne (0 – 20 punktów; > 50%): D.W3, D.W4, DW.16.
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne (0 – 10 punktów; > 50%): D.U7, D.U9, D.U47-DU.49, E.U3.
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1-K4, K6, K7, K9.
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 16 ndst
16-20 dst
21-24 dst+
25-28 db
29-30 db+
31-32 bdb
Literatura
1. Hueter-Becker A., Doelken M. wyd. pol. Szczegielniak J., Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1.
2. Szczegielniak J., Fizjoterapia w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2016.
3. Demczyszak I., Kuciel-Lewandowska J., Paprocka-Borowicz M., Fizjoterapia w chorobach układu oddechowego, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2009.
4. Lewko A., Pyszora A., Badanie fizjoterapeutyczne pacjenta z dysfunkcją układu oddechowego. Wydawnictwo KIF, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: