Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w ginekologii i położnictwie
1800-F3-FKwCHWGiP-NJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca anatomii dna miednicy oraz jej szczegółowa ocena – badanie fizjoterapeutyczne. Zostanie wyjaśniona specyfika problemów proktologicznych w czasie ciąży.
Omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej.
Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu doboru i wykonania poszczególnych technik z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, takich jak masaż, mobilizacje stawowe, mięśniowe, tkanek miękkich, neuromobilizacje, ćwiczenia oraz trening relaksacyjny.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h = 0,4 ECTS
- udział w ćwiczeniach - 25 h = 1 ECTS
RAZEM 35h = 1,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 5 h = 0,2 ECTS
RAZEM 15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 50h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: budowę anatomiczną poszczególnych układów organizmu ludzkiego i podstawowe zależności pomiędzy ich budową i funkcją w warunkach zdrowia i choroby- A.W1
W2: mianownictwo anatomiczne niezbędne do opisu stanu zdrowia - A.W3
W3: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: ginekologii i położnictwa, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii uroginekologicznej - D.W3
W4: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: ginekologii i położnictwa, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii uroginekologicznej - D.W4
W5: metody badania klinicznego i diagnostyki dodatkowej w zakresie badań stosowanych w ginekologii i położnictwie- D.W11
W6: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)- D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) dotyczące oceny funkcjonalnej- D.U39
U2: planować, dobierać i wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne po porodzie mające na celu likwidowanie niekorzystnych objawów, w szczególności ze strony układu krążenia, kostno-stawowego i mięśniowego - D.U40
U3: instruować kobiety ciężarne w zakresie wykonywania ćwiczeń przygotowujących do porodu i w okresie połogu - D.U41
U4: wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u osób z nietrzymaniem moczu oraz instruować je w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu - D.U42
U5: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego –D.U47
U6: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej- E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych- K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej- K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty- K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej- K4
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji- K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym- K7
K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób- K9
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
pokaz
analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student zna anatomię prawidłową i palpacyjną miednicy oraz jej biomechanikę.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1- W6
Zaliczenie praktyczne: W1, W2, U1- U6
Przedłużona obserwacja: K1 – K7
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca:
1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018
2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018 2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: