Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym
1800-F3-FKWZ-SJ
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym.
Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.
W cyklu 2022/23:
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.
|
W cyklu 2023/24:
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.
|
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h = 0,6 ECTS
- udział w ćwiczeniach – 75 h = 3 ECTS
90 h = 3,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
- 5h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy)- F.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1:przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka- D.U17
U2: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka - D.U18
U3: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia - D.U19
U4: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale - D.U20
U5: przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności – D.U21
U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterpeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24
U7: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi) - D.U26
U8: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U27
U9: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
U10: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U11:zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy -E.U2
U12: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny
Wykład problemowy
Pokaz
Dyskusja dydaktyczna
Analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym powinien posiadać wiedzę z zakresu kinezyterapii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Wykłady:
zaliczenie pisemne (0-20 punktów; > 60%): W1 – W4, K5
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne (0-10 punktów; > 60%): W1-W4, U1 – U12, K1, K3
Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; > 50%): K1 – K7
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25-27 db
28-30 db+
31-32 bdb
Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; > 50%): K1 – K7
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25-27 db
28-30 db+
31-32 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013
2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
3. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012
4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007
5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna
6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
Literatura uzupełniająca:
1. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
2. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020
3. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017
4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
5. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014
6. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna
6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
Literatura uzupełniająca:
1. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
2. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020
3. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017
4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
5. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014
6. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa:
1. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 3. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej Literatura uzupełniająca: 1. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 2. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020 3. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017 4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 5. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014 6. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa:
1. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 3. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej Literatura uzupełniająca: 1. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 2. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020 3. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017 4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 5. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014 6. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa:
1. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 3. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 4. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
Literatura uzupełniająca: 1. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 2. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020 3. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017 4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 5. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014 6. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: