Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w pediatrii
1800-F3-FKPE-SJ
Przedmiot realizowano jest w formie wykładów i ćwiczeń.
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w pediatrii posiada wiedzę z: anatomii prawidłowej człowieka, antropometrii, kształcenia ruchowego i metodyki nauczania ruchu, fizjologii, podstaw fizjoterapii klinicznej: pediatrii, ortopedii i traumatologii oraz kinezyterapii.
Na wykładach zostaje przedstawiona tematyka ortopedycznych wad wrodzonych i nabytych.
Tematyką ćwiczeń są wiadomości o schorzeniach ortopedycznych w fizjoterapii pediatrycznej niezbędne do programowania procesu rehabilitacji i zrozumienia uwarunkowań jego skuteczności oraz przeciwwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych. Wiadomości o chorobach z uwzględnianiem mechanizmu i dynamiki rozwijających się zmian, ich odwracalności, mechanizmów kompensacyjnych i powiązań przyczynowo – skutkowych między objawami. Rokowanie zejście choroby i jej skutki z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
55 h = 2,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W.1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić kliniczną ocenę postawy ciała, w tym badanie skoliometrem Bunnella, oraz punktową i biostereometryczną ocenę postawy ciała, a także zinterpretować wyniki tych ocen - D.U22
U2: na podstawie zdjęcia RTG kręgosłupa wyznaczyć kąt Cobba, kąt rotacji według jednego z przyjętych sposobów oceny, dokonać oceny wieku kostnego na podstawie testu Rissera oraz zinterpretować ich wyniki i na tej podstawie zakwalifikować skoliozę do odpowiedniego postępowania fizjoterapeutycznego - D.U23
U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterpeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24
U4: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie przed- i pooperacyjne u dzieci leczonych operacyjnie – D.U25
U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi) – D.U26
U6: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U27
U7: planować i dobierać ćwiczenia krążeniowo-oddechowe dla dzieci i młodzieży – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – oraz instruować opiekunów dzieci i młodzież w zakresie wykonywania tych ćwiczeń - D.U43
U8: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy - E.U2
U9: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K5: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K6: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
pokaz
Wymagania wstępne
elementy anatomii i fizjologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne na ocenę - W1-W4, U8-U9
kolokwium - W1-W4, U1-U2, K5-K6
zaliczenie praktyczne - W1-W4, U1-U9
przedłużona obserwacja - K1-K7
Literatura
1. Obuchowicz A., Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL, Warszawa 2007
2. Nowotny J., Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu, AWF Katowice, 2000
3. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia w pediatrii, PZWL, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: