Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w ginekologii i położnictwie
1800-F3-FKGP-SJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca anatomii dna miednicy oraz jej szczegółowa ocena – badanie fizjoterapeutyczne. Zostanie wyjaśniona specyfika problemów proktologicznych w czasie ciąży.
Omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów z zakresu fizjoterapii.
Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu doboru i wykonania poszczególnych technik z zakresu fizjoterapii, takich jak masaż, mobilizacje stawowe, mięśniowe, tkanek miękkich, neuromobilizacje, ćwiczenia oraz trening relaksacyjny.
W cyklu 2022/23:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca anatomii dna miednicy oraz jej szczegółowa ocena – badanie fizjoterapeutyczne. Zostanie wyjaśniona specyfika problemów proktologicznych w czasie ciąży. Omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej. Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu doboru i wykonania poszczególnych technik z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, takich jak masaż, mobilizacje stawowe, mięśniowe, tkanek miękkich, neuromobilizacje, ćwiczenia oraz trening relaksacyjny.
|
W cyklu 2023/24:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca anatomii dna miednicy oraz jej szczegółowa ocena – badanie fizjoterapeutyczne. Zostanie wyjaśniona specyfika problemów proktologicznych w czasie ciąży. Omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej. Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu doboru i wykonania poszczególnych technik z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, takich jak masaż, mobilizacje stawowe, mięśniowe, tkanek miękkich, neuromobilizacje, ćwiczenia oraz trening relaksacyjny.
|
W cyklu 2024/25:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca anatomii dna miednicy oraz jej szczegółowa ocena – badanie fizjoterapeutyczne. Zostanie wyjaśniona specyfika problemów proktologicznych w czasie ciąży. Omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej. Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu doboru i wykonania poszczególnych technik z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, takich jak masaż, mobilizacje stawowe, mięśniowe, tkanek miękkich, neuromobilizacje, ćwiczenia oraz trening relaksacyjny.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h = 0,4 ECTS
- udział w ćwiczeniach - 25 h = 1 ECTS
RAZEM 35h = 1,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 5 h = 0,2 ECTS
RAZEM 15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 50h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: budowę anatomiczną poszczególnych układów organizmu ludzkiego i podstawowe zależności pomiędzy ich budową i funkcją w warunkach zdrowia i choroby, w szczególności obszar miednicy oraz kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego - A.W1
W2: mianownictwo anatomiczne niezbędne do opisu stanu pacjentki z dysfunkcjami w zakresie ginekologii oraz położnictwa - A.W3
W3: podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu a zwłaszcza układu moczowego, rodnego, pokarmowego - A.W8
W4: metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjentki w różnych obszarach klinicznych, ze szczególnym uwzględnieniem dysfunkcji w obszarze dna miednicy - A.W10
W5: biomechaniczne zasady statyki ciała oraz czynności ruchowych człowieka zdrowego i chorego, w szczególności w obszarze dna miednicy - A.W13
W6: zasady ergonomii codziennych czynności człowieka oraz czynności związanych z wykonywaniem zawodu, ze szczególnym uwzględnieniem ergonomii pracy fizjoterapeuty - A.W14
W7: zasady kontroli motorycznej oraz teorie i koncepcje procesu sterowania i regulacji czynności ruchowej, wykorzystywane do zrozumienia dysfunkcji dna miednicy - A.W15
W8: podstawy uczenia się kontroli postawy i ruchu oraz nauczania czynności ruchowych, wykorzystywane w terapii dysfunkcji dna miednicy - A.W16
W9: mechanizmy rozwoju zaburzeń czynnościowych oraz patofizjologiczne podłoże rozwoju chorób, w szczególności w ginekologii i położnictwie - A.W17
W10: metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych, w szczególności w ginekologii i położnictwie - A.W18
W11: modele komunikowania się w opiece zdrowotnej, podstawowe umiejętności komunikowania się z pacjentkami ginekologicznymi i ciężarnymi oraz członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego - B.W3
W12: zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu, znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentkami ginekologicznymi i ciężarnymi oraz pojęcie zaufania w interakcji pacjentem- B.W4
W13: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, w szczególności w ginekologii i położnictwie - C.W2
W14: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii urogenitalnej - C.W3
W15: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjentek ginekologicznych oraz ciężarnych oraz ich aktywności w różnych stanach chorobowych - C.W4
W16: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjentki ginekologicznej lub ciężarnej - C.W5
W17: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych w fizjoterapii uroginekologicznej - C.W8
W18: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: ginekologii i położnictwa, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii uroginekologicznej - D.W3
W19: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: ginekologii i położnictwa, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii uroginekologicznej - D.W4
W20: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)- D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: palpacyjnie lokalizować wybrane elementy budowy anatomicznej i ich powiązania ze strukturami sąsiednimi, w tym kostne elementy będące miejscami przyczepów mięśni i więzadeł oraz punkty pomiarów antropometrycznych, mięśnie powierzchowne oraz ścięgna i wybrane wiązki naczyniowo-nerwowe, w szczególności obszar miednicy - A.U2
U2: oceniać stan układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe) w celu wykrycia zaburzeń jego struktury i funkcji, w szczególności w obszarze miednicy - A.U9
U3: przeprowadzić szczegółową analizę biomechaniczną prostych i złożonych ruchów człowieka w warunkach prawidłowych i w przypadku różnych zaburzeń układu ruchu, w szczególności w ginekologii i położnictwie - A.U10
U4: przewidzieć skutki stosowania różnych obciążeń mechanicznych na zmienione patologicznie struktury ciała człowieka - A.U11
U5: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych - C.U2
U6: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej - C.U8
U7: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej - C.U9
U8: wykazać zaawansowane umiejętności manualne pozwalające na zastosowanie właściwej techniki z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej - C.U10
U9: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) - D.U39
U10: planować, dobierać i wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne po porodzie mające na celu likwidowanie niekorzystnych objawów, w szczególności ze strony układu krążenia, kostno-stawowego i mięśniowego - D.U40
U11: instruować kobiety ciężarne w zakresie wykonywania ćwiczeń przygotowujących do porodu i w okresie połogu - D.U41
U12: wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u osób z nietrzymaniem moczu oraz instruować je w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu - D.U42
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania szacunku kontaktu z pacjentem, okazania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej - K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty - K3
K4: korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, pokaz, analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student zna anatomię prawidłową i palpacyjną miednicy oraz jej biomechanikę.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W20
Zaliczenie praktyczne: W1, W2, U1-U12
Przedłużona obserwacja: K1 - K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca:
1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018
2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018 2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018 2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Szuszkiewicz D. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Baranowski W. Uroginekologia.WYD. MEDICAL TRIBUNE. 2018. 2. Barcz E. Uroginekologia schorzenia dna miednicy. Wyd. Via Medica. 2017.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: