Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii 1800-F3-FKFP-SJ
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu zasad diagnozowania i sposobów leczenia w psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Poruszana będzie na nich charakterystyka pracy z pacjentem z różnymi schorzeniami psychicznymi m. in.: ze schizofrenią, z zaburzeniami nastroju, z zaburzeniami funkcji poznawczych, z zaburzeniami lękowymi i odżywiania oraz z zaburzeniami osobowości. Przybliżenie problematyki pacjenta psychiatrycznego, zwrócenie uwagi na ocenę funkcjonalną pacjenta oraz prawidłową komunikację. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności w zakresie planowania, dobierania i modyfikowania programów rehabilitacji pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi oraz współistniejącymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych. W takcie ćwiczeń studenci zdobędą umiejętności komunikowania się z pacjentami, zbierania wywiadu, uczyć się odpowiedniego podejścia oraz empatii. Na podstawie tych umiejętności będą wstanie przeprowadzić ocenę funkcjonalną oraz zaplanować odpowiednią dla każdego pacjenta rehabilitację. Obie formy kształcenia mają na celu wykształcenie lub podtrzymanie postawy szacunku, zrozumienia dla pacjenta z chorobami psychiatrycznymi oraz przestrzeganiem praw pacjenta.
W cyklu 2022/23:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu zasad diagnozowania i sposobów leczenia w psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Poruszana będzie na nich charakterystyka pracy z pacjentem z różnymi schorzeniami psychicznymi m. in.: ze schizofrenią, z zaburzeniami nastroju, z zaburzeniami funkcji poznawczych, z zaburzeniami lękowymi i odżywiania oraz z zaburzeniami osobowości. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności w zakresie planowania, dobierania i modyfikowania programów rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych. W takcie ćwiczeń studenci zdobędą umiejętności komunikowania się z pacjentami, zbierania wywiadu, uczyć się odpowiedniego podejścia oraz empatii. Na podstawie tych umiejętności będą wstanie zaplanować odpowiednią dla każdego pacjenta rehabilitację. Obie formy kształcenia mają na celu wykształcenie lub podtrzymanie postawy szacunku, zrozumienia dla pacjenta w psychiatrii oraz przestrzegania praw pacjenta. |
W cyklu 2023/24:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu zasad diagnozowania i sposobów leczenia w psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Poruszana będzie na nich charakterystyka pracy z pacjentem z różnymi schorzeniami psychicznymi m. in.: ze schizofrenią, z zaburzeniami nastroju, z zaburzeniami funkcji poznawczych, z zaburzeniami lękowymi i odżywiania oraz z zaburzeniami osobowości. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności w zakresie planowania, dobierania i modyfikowania programów rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych. W takcie ćwiczeń studenci zdobędą umiejętności komunikowania się z pacjentami, zbierania wywiadu, uczyć się odpowiedniego podejścia oraz empatii. Na podstawie tych umiejętności będą wstanie zaplanować odpowiednią dla każdego pacjenta rehabilitację. Obie formy kształcenia mają na celu wykształcenie lub podtrzymanie postawy szacunku, zrozumienia dla pacjenta w psychiatrii oraz przestrzegania praw pacjenta. |
W cyklu 2024/25:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu zasad diagnozowania i sposobów leczenia w psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Poruszana będzie na nich charakterystyka pracy z pacjentem z różnymi schorzeniami psychicznymi m. in.: ze schizofrenią, z zaburzeniami nastroju, z zaburzeniami funkcji poznawczych, z zaburzeniami lękowymi i odżywiania oraz z zaburzeniami osobowości. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności w zakresie planowania, dobierania i modyfikowania programów rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych. W takcie ćwiczeń studenci zdobędą umiejętności komunikowania się z pacjentami, zbierania wywiadu, uczyć się odpowiedniego podejścia oraz empatii. Na podstawie tych umiejętności będą wstanie zaplanować odpowiednią dla każdego pacjenta rehabilitację. Obie formy kształcenia mają na celu wykształcenie lub podtrzymanie postawy szacunku, zrozumienia dla pacjenta w psychiatrii oraz przestrzegania praw pacjenta. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- tekst programowany
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne - W1,W2,W3, U1,U2
Przedłużona obserwacja – K1,K2,K3
Wykłady i ćwiczenia:
Wykład:
Zaliczenie pisemne (0 – 16 punktów): W1,W2,W3
Ćwiczenia:
Zaliczenie pisemne: (zaliczenie 0-1 pkt) studium przypadku U1,U2,
Przedłużona obserwacja (0 – 2 pkt) : K1,K2,K3
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
≤ 10 ndst
11-12 dst
13-14 dst+
15-16 db
17-18 db+
19 bdb
Literatura
1. Piotr Gałecki, Agata Szulc. Psychiatria. Wrocław : Edra Urban & Partner, 2018.
2. Antoni Florkowski (red.). Fizjoterapia w psychiatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012.
3. Markowska A, Czarnecki D, Ziółkowski M (red.). Wybrane aspekty oddziaływań terapeutycznych w pielęgniarstwie psychiatrycznym. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Literatura uzupełniająca:
1. Physiotherapy in Mental Health and Psychiatry Michel Probst & Liv Helvik Skjaerven Elsevier - Health Sciences Division Rok wydania: 2017 Język: ENG
Uwagi
W cyklu 2022/23:
- |
W cyklu 2023/24:
- |
W cyklu 2024/25:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: