Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym
1800-F3-FKFKwWR-NJ
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym.
Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h = 0, 5 ECTS
- udział w ćwiczeniach – 75 h = 2,5 ECTS
90 h = 3 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury 10 h = 0,33 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do ćwiczeń – 15h = 0,5 ECTS
- przygotowanie do zaliczenia - 5h = 0,17 ECTS
20h =0,67 ECTS
Łączny nakład pracy: 120 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka - D.U18
U2: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia - D.U19
U3: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale - D.U20
U4: przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności – D.U21
U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24
U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi) - D.U26
U7: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U27
U8: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
U9: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji
Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, Office 365 Teams
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym powinien posiadać wiedzę z zakresu kinezyterapii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne W1 – W3, U10, K5
Zaliczenie praktyczne W1, U1 – U10, K1, K3
Przedłużona obserwacja K1 – K7
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia
a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004
2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013
3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
4. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012
5. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015
6. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna
7. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej
Literatura uzupełniająca:
8. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983
9. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte
o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29
10. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018
11. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020
12. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017
13. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym
i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000
14. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014
15. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012
16. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007
17. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001
18. Piper M.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994,
19. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: