Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii
1800-F3-FKFC2-SJ
Na zajęciach zostanie przedstawiona problematyka leczenia zabiegowego oraz omówione zostaną: żylna choroba zatorowo-zakrzepowa, wpływ amputacji na życie i postawę ciała, jego funkcjonowanie chorego, chirurgia paliatywna, metody postępowania fizykalnego, ograniczenia stosowanych metod. Zakres treści pozwoli studentowi na dalsze samodzielne poszukiwania w zakresie niezbędnym do pracy zawodowej terapeuty
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - 15 h (0,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach - 30 h (1 ECTS)
45 h = 1,5 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,15 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W3
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W4
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5
U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed – i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6
U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u pacjentów z czynnościowymi i organicznymi chorobami naczyń obwodowych oraz pacjentów po amputacji z przyczyn naczyniowych – D.U37
U4: wdrażać strategię wczesnego uruchamiania pacjenta po zabiegu na jamie brzusznej lub klatce piersiowej, wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne rozprężające płuca i ułatwiające oczyszczanie oskrzeli, instruować w zakresie profilaktyki wczesnych i późnych powikłań pooperacyjnych oraz udzielać zaleceń dotyczących pooperacyjnej fizjoterapii ambulatoryjnej – D.U38
U5: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
U6: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U7: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K4: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń,
dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych– K5
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
Metody dydaktyczne
Wykład:
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
• wykład konwersatoryjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• metody eksponujące: pokaz
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Wymagania wstępne
elementy anatomii, fizjologii oraz chirurgii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - W1-W4, U1-U7
Kolokwium - W1-W4, U1-U7
Przedłużona obserwacja - K1-K6
Literatura
1. Noszczyk W. Repetytorium Chirurgia. PZWL 2013
2. Fibak J. Chirurgia. PZWL 2014
3. Woźniewski M., Kołodziej J., Rehabilitacja w chirurgii,
PZWL, Warszawa 2006
4. Woźniewski M.: Fizjoterapia w chirurgii. PZWL 2020
5. Kiwerski J.E.: Fizjoterapia ogólna. PZWL 2012
6. Szewczyk M.T, Jawień A.: Leczenie ran przewlekłych. PZWL 2019
7. Michalak A., Kotomska M.: Instrumentarium i techniki zabiegów chirurgii małoinwazyjnej jamy brzusznej. PZWL 2020
8. Bazaliński D., Kózka M.: Odleżyny w praktyce klinicznej. Warszawa 2021
9. Ellison E.Ch., Zollinger R.M.: Atlas zabiegów chirurgicznych. Edra Urba&Partner 2023
10. Bradbury A.W., Garden O.J.: Chirurgia. Edra Urba&Partner 2021
11. Barinow-Wojewódzki A.: Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych. PZWL 2013
12. Demczyszak I., Kuciel-Lewandowska J.: Fizjoterapia w chorobach układu oddechowego. Wyd. Med. 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: