Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w kardiologii i kardiochirurgii
1800-F3-FK-SJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca diagnostyki, terapii, profilaktyki oraz leczenia podstawowych schorzeń kardiologicznych oraz kardiochirurgicznych. Na ćwiczeniach studenci uczą się pracy z pacjentem, oceny stanu zdrowia, podstaw badania podmiotowego
i przedmiotowego pacjenta ze schorzeniem kardiologicznym, prawidłowego doboru testów diagnostycznych oraz terapii pacjenta ze schorzeniem kardiologicznym oraz po zabiegach kardiochirurgicznych
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h (0,6 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 40 h (1,6 ECTS)
Łącznie 55h- 2,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną
- czytanie literatury: 5h – 0,2 ECTS
-przygotowanie do ćwiczeń: 5 h – 0, 2 ECTS
- przygotowanie do zaliczenia: 10 h – 0,4 ECTS
Łącznie: 20h =0,8 ECTS
Bilans całkowity nakładu pracy studenta wynosi 75h,
co odpowiada 3 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1:etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych
chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii (D.W3)
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia
w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii ( D.W4)
W3: ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania kardiologicznego (D. W6)
W4: zasady interpretacji wyników badań dodatkowych
w diagnostyce chorób układu krążenia i fizjoterapii kardiologicznej w tym: badania elektrokardiograficznego (EKG)
i ultrasonograficznego, prób czynnościowych EKG, klinicznej oceny stanu zdrowia pacjenta z chorobami układu sercowo-naczyniowego według różnych skal, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii (D.W7)
W5: wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii kardiologicznej
i pulmonologicznej (test na ergometrze rowerowym, bieżni ruchomej, testy marszowe, test spiroergometryczny), skalę niewydolności serca NYHA (New York Heart Association)
oraz wartości równoważnika metabolicznego MET (D.W8)
W6: zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, w okresie ostrej niewydolności krążenia (D.W15)
W7: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ( International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) ( D.W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzać podstawowe pomiary i próby czynnościowe
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (get up and go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze ( D.U28)
U2: planować, dobierać i wykonywać - w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta- zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z niewydolnością serca, nadciśnieniem, chorobą niedokrwienną serca, po zawale serca, zaburzeniami rytmu serca
i nabytymi wadami serca (D. U29)
U3: planować, dobierać i wykonywać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta - zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów zakwalifikowanych do operacji serca,
po zabiegach kardiochirurgicznych, z wszczepionym stymulatorem serca oraz po leczeniu metodami kardiologii interwencyjnej (D.U30)
U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń oddechowych i technik relaksacyjnych w fizjoterapii kardiologicznej ( D.U31)
U5: instruować pacjenta z chorobami układu krążenia w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu oraz aktywności fizycznej, jako prewencji wtórnej (D.U32)
U6: przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego,
w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego i badania gazometrycznego (D.U33)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: pracować w zespole interdyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem
K2: samodzielnie wykonywać powierzone zadania i właściwie organizować własną pracę oraz brać za nią odpowiedzialność
K3: przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania
K4: przeprowadzić wywiad i analizować zebranie informacje
w zakresie potrzebnym do prowadzenia fizjoterapii
K5: rozpoznawać sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka oraz udzielać kwalifikowanej pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo -oddechową u osób dorosłych i dzieci
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
metoda projektu
studium indywidualnego przypadku
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Podstawą zaliczenia wykładu oraz ćwiczeń jest 100% obecności na zajęciach, zapoznanie się z materiałami oraz aktywny udział w ćwiczeniach (U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9).
Podstawą zaliczenia przedmiotu jako całości (zaliczenie z oceną) jest test pisemny (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7).
Podstawą zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.
Skala ocen:
12 - 14 pkt. – dostateczny
15 pkt. – dostateczny plus
16 - 17 pkt. – dobry
18 pkt. – dobry plus
19 - 20 pkt. – bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Wolszakiewicz J., Piotrowicz R.: Rehabilitacja kardiologiczna pacjentów po ostrym zespole wieńcowym. PZWL 2016
2.Smolis -Bąk E., Kazimierska B.: Fizjoterapia w kardiologii. Warszawa 2013
3. Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Rekomendacje w zakresie realizacji kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: