Zarządzanie i marketing w fizjoterapii
1800-F2-ZiMwF-N2
Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów.
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę z zakresu zarządzania i funkcji marketingu. Na wykładach student poznaje istotę i zasady przeprowadzania segmentacji rynku usług zdrowotnych. Zaznajamia się z rolą motywacji w kierowaniu zachowaniami.
Na seminariach student poznaje: elementy marketingu – mix, rodzaje i style kierowania, konflikty i sposoby ich rozwiązywania oraz style i techniki negocjacji. Przedstawiona zostaje teoria komunikacji społecznej i zasady skutecznego przekazu informacji.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godziny
- konsultacje z nauczycielem: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,6 pkt. ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 6 godzin
- konsultacje z nauczycielem: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada
1 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
co odpowiada 0,3 pkt. ECTS.
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Objaśnia podstawowe pojęcia i definicje marketingu oraz zasady koncepcji marketingowej (K_W24)
W2: Opisuje rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (K_W22)
W3: Rozpoznaje rodzaje kierowników, typy zachowań kierowniczych, role oraz umiejętności kierownicze (K_W24)
W4: Wymienia narzędzia materialne i niematerialne motywowania pracowników (K_W24)
W5: Wymienia rodzaje i typy struktur organizacyjnych jednostek świadczących usługi zdrowotne (K_W22)
W6: Wymienia i opisuje elementy narzędzi marketingu-mix (K_W24)
W7: Rozpoznaje podstawowe style kierowania (K_W24)
W8: Klasyfikuje style negocjacji i techniki negocjowania (K_W24)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wybrać odpowiednie metody i narzędzia motywowania w zależności od indywidualnych potrzeb pracownika (K_U26)
U2: Potrafi uzasadnić zastosowanie działań marketingowych w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (K_U26)
U3: Rozróżnia rodzaje i przyczyny konfliktów oraz wybiera skuteczne metody ich rozwiązywania (K_U26)
U4: Potrafi podać style i opisać techniki negocjacji (K_U26)
U5: Potrafi dobrać style kierowania i zachowań do specyfiki działalności oraz warunków organizacji (K_U26)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Prezentuje własne poglądy związane z tematyką zarządzania i marketingu usług zdrowotnych korzystając z różnych źródeł i informacji (K_K01)
K2: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe wykorzystując wiedzę ekspertów (K_K01)
K3: Pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania i marketingu w sektorze usług zdrowotnych korzystając z wiedzy innych (K_K01)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; sytuacje symulowane)
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Zarządzanie i marketing w fizjoterapii powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości na poziomie szkoły średniej, a także elementarną wiedzę z matematyki.
Kryteria oceniania
1. Kolokwium pisemne w formie 5 pytań otwartych obejmujące treści wykładów (0-25 punktów > 60%) – W1-W6, U1-U2, K1
2. Zaliczenie końcowe pisemne obejmujące treści seminariów w formie 5 pytań otwartych wg punktacji (0-25 punktów > 60%) - W7-W10, U3, U5-U6, K3-K6
3. Ocena ciągła na zajęciach obejmująca: bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, aktywność i analizy przypadków - przedłużona obserwacja (ilość punktów uzależniona od ilości spotkań): W7-W10, U1-U2, U3-U6, K1-K5
4. Przygotowanie prezentacji na temat podany przez prowadzącego (max 5 punktów) - dla osób chętnych - W1-W10, U2, U4
Na ocenę końcowa składają się punkty uzyskane z: kolokwium, oceny ciągłej i prezentacji wg następującej skali:
Na ocenę 5,0: 100-98%
Na ocenę 4,5: 97-89%
Na ocenę 4,0: 88-80%
Na ocenę 3,5: 79-71%
Na ocenę 3,0: 70-60%
3. Ocena 2,0: poniżej 60%
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązująca:
• Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 20012.
Literatura uzupełniająca:
• Nogalski B., Rybicki J. (red.), Nowoczesne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002.
• Stephen M. Shortell, Arnold D. Kaluzny, Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Vesalius.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: