Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii. Pediatria i neurologia dziecięca 1800-F2-PiND-NJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.
Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje podstawy dotyczące najczęstszych wad rozwojowych i zaburzeń neurologicznych wieku dziecięcego. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego oceny z uwzględnieniem skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej. Na wykładach omówiona będzie problematyka mózgowego porażenia dziecięcego oraz stany dysraficzne rdzenia i opon. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną zagadnienia związane z prawidłowym rozwojem – ontogenezą, zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, chorobami nerwowo-mięśniowymi. Student zapozna się także z tematyką okołoporodowych uszkodzeń nerwów obwodowych, urazów czaszkowo-mózgowych oraz chorób nerwowo-mięśniowych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg okresu okołoporodowego oraz określają jego wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów analizowanych na podstawie nagrań lub pacjentów aktualnie hospitalizowanych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie pisemne (0 – 30 punktów; > 60%): W1 – W2
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne: W1-W2, U1 – U6, opis pacjenta zaliczenie pisemne i praktyczne
Przedłużona obserwacja K1 – K4
95-100% prawidłowych odpowiedzi - 5,0
85-90% prawidłowych odpowiedzi - 4,5
75-84% prawidłowych odpowiedzi - 4,0
65-74% prawidłowych odpowiedzi - 3,5
60-64% prawidłowych odpowiedzi - 3,0
< 60% prawidłowych odpowiedzi - 2,0
Literatura
1. Marian Krawczyński – Propedeutyka pediatrii Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009
2. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
3. Fizjoterapia w pediatrii, Kuliński W., Zeman K. Orlik T., Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2012
4. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL, Warszawa, 2007.
5. Barbara Steinborn Neurologia wieku rozwojowego PZWL Wydawnictwo lekarskie 2017
6. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, tom I i II, pod red. Hellbriigge Th., Antykwa Kraków 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: