Fizjoterapia kliniczna. kliniczne podstawy fizjoterapii. Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmunologii
1800-F2-FKKPFwPu-SJ
Choroby alergiczne i pulmonologiczne powszechnie występują w społeczeństwie i dotyczą około 20% populacji. W trakcie realizacji przedmiotu omawiane są zjawiska o charakterze nadwrażliwości alergicznej i ich manifestacje kliniczne takie jak: astma oskrzelowa, alergiczne choroby nosa i spojówek, alergiczne choroby skóry, alergia pokarmowa, uczulenia na jad owadów błonkoskrzydłych i uczulenia na leki oraz wstrząs anafilaktyczny.
Na zajęciach prezentowane są metody fizjoterapeutyczne u chorych na choroby pulmonologiczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: (z zastosowaniem metod kształcenia na odległość) 10 godzin
- udział w seminariach (z zastosowaniem metod kształcenia na odległość) 0 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- zaliczenie 2 godziny
- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godzin
- konsultacje 2 godziny
- zaliczenie 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada
3 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
D.W3 - etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
D.W4 - zasady diagnozowania oraz ogólne zasady
i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach
w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej,
w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
D.W8 - wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii kardiologicznej
i pulmonologicznej (test na ergometrze rowerowym, bieżni ruchomej, testy marszowe, test spiroergometryczny), skalę niewydolności serca NYHA (New York Heart Association) oraz wartości równoważnika metabolicznego MET
D.W9 - ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej
D.W16 - założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)
Efekty uczenia się - umiejętności
D.U33 - przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego, w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego i badania gazometrycznego
D.U34 - planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać ćwiczenia
w różnych chorobach układu oddechowego (ostrych i przewlekłych), w chorobach z przewagą zaburzeń restrykcyjnych oraz w chorobach z przewagą zaburzeń obturacyjnych
D.U35 - wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii oddechowej
w różnych chorobach pulmonologicznych, stanach po urazie klatki piersiowej, stanach po zabiegach operacyjnych na klatce piersiowej oraz po przeszczepach płuc
D.U36 - instruować pacjenta z chorobą układu oddechowego
w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania środków prewencji wtórnej
D.U39 - stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF)
D.U47 - stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego
E.U3 - korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K2 - wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej
K3 - prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty
K4 - przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej
K5 - dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K6 - korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K7 - wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K9 - przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, ćwiczenia praktyczne, seminarium, dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Praca zaliczeniowa w formie opracowanego problemu klinicznego przygotowana w formie pisemnej, w zespołach 3-4 osobowych w oparciu o aktualną wiedzę oraz zagadnienia merytoryczne prezentowane w trakcie zajęć. Próg zaliczenia 60%
Praktyki zawodowe
Literatura
Interna Szczeklika, Mały podręcznik, wydanie bieżące
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: