Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii. Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej.
1800-F2-FKKPFwPiN-SJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.
Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje podstawy dotyczące najczęstszych wad rozwojowych i zaburzeń neurologicznych wieku dziecięcego. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego oceny z uwzględnieniem skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej. Na wykładach omówiona będzie problematyka mózgowego porażenia dziecięcego oraz stany dysraficzne rdzenia i opon. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną zagadnienia związane z prawidłowym rozwojem – ontogenezą, zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, chorobami nerwowo-mięśniowymi. Student zapozna się także z tematyką okołoporodowych uszkodzeń nerwów obwodowych, urazów czaszkowo-mózgowych oraz chorób nerwowo-mięśniowych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg okresu okołoporodowego oraz określają jego wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów analizowanych na podstawie nagrań lub pacjentów aktualnie hospitalizowanych.
W cyklu 2022/23:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje podstawy dotyczące najczęstszych wad rozwojowych i zaburzeń neurologicznych wieku dziecięcego. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego oceny z uwzględnieniem skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej. Na wykładach omówiona będzie problematyka mózgowego porażenia dziecięcego oraz stany dysraficzne rdzenia i opon. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną zagadnienia związane z prawidłowym rozwojem – ontogenezą, zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, chorobami nerwowo-mięśniowymi. Student zapozna się także z tematyką okołoporodowych uszkodzeń nerwów obwodowych, urazów czaszkowo-mózgowych oraz chorób nerwowo-mięśniowych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg okresu okołoporodowego oraz określają jego wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów analizowanych na podstawie nagrań lub pacjentów aktualnie hospitalizowanych.
|
W cyklu 2023/24:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje podstawy dotyczące najczęstszych wad rozwojowych i zaburzeń neurologicznych wieku dziecięcego. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego oceny z uwzględnieniem skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej. Na wykładach omówiona będzie problematyka mózgowego porażenia dziecięcego oraz stany dysraficzne rdzenia i opon. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną zagadnienia związane z prawidłowym rozwojem – ontogenezą, zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, chorobami nerwowo-mięśniowymi. Student zapozna się także z tematyką okołoporodowych uszkodzeń nerwów obwodowych, urazów czaszkowo-mózgowych oraz chorób nerwowo-mięśniowych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg okresu okołoporodowego oraz określają jego wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów analizowanych na podstawie nagrań lub pacjentów aktualnie hospitalizowanych.
|
W cyklu 2024/25:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje podstawy dotyczące najczęstszych wad rozwojowych i zaburzeń neurologicznych wieku dziecięcego. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego oceny z uwzględnieniem skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej. Na wykładach omówiona będzie problematyka mózgowego porażenia dziecięcego oraz stany dysraficzne rdzenia i opon. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną zagadnienia związane z prawidłowym rozwojem – ontogenezą, zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, chorobami nerwowo-mięśniowymi. Student zapozna się także z tematyką okołoporodowych uszkodzeń nerwów obwodowych, urazów czaszkowo-mózgowych oraz chorób nerwowo-mięśniowych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg okresu okołoporodowego oraz określają jego wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów analizowanych na podstawie nagrań lub pacjentów aktualnie hospitalizowanych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
55 h = 1,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 2,5 h = 0,1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
2,5 h = 0,1 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
55 h = 1,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
15 h = 0,5ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 2,5 ECTS
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
55 h = 1,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h = 0,5 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
25 h = 0,8ECTS
Łączny nakład pracy: 90 h = 30ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W2
ycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka – D.U17
U2: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka – D.U18
U3: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia – D.U19
U4: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale – D.U20
U5: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U6: korzystać ze specjalistycznej literatury – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K1
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych - K5
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K6
K4 : wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym - K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
elementy anatomii i fizjologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie pisemne (0 – 30 punktów; > 60%): W1 – W2
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne: W1-W2, U1 – U6, opis pacjenta zaliczenie pisemne i praktyczne
Przedłużona obserwacja K1 – K4
95-100% prawidłowych odpowiedzi - 5,0
85-90% prawidłowych odpowiedzi - 4,5
75-84% prawidłowych odpowiedzi - 4,0
65-74% prawidłowych odpowiedzi - 3,5
60-64% prawidłowych odpowiedzi - 3,0
< 60% prawidłowych odpowiedzi - 2,0
Literatura
1. Marian Krawczyński – Propedeutyka pediatrii Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009
2. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
3. Fizjoterapia w pediatrii, Kuliński W., Zeman K. Orlik T., Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2012
4. Buckup K., Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL, Warszawa, 2007.
5. Barbara Steinborn Neurologia wieku rozwojowego PZWL Wydawnictwo lekarskie 2017
6. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, tom I i II, pod red. Hellbriigge Th., Antykwa Kraków 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: