Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii. Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii, traumatologii i medycynie sportowej
1800-F2-FKKPFwOiT-SJ
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. Głównym celem wykładów jest umożliwienie studentom przyswojenia teoretycznych podstaw z zakresu ortopedii, traumatologii i medycyny sportowej. Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień z zakresu badania, diagnostyki i leczenia pacjentów z urazami, chorobami w obrębie narządu ruchu. Opisują narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii.
Głównym celem ćwiczeń jest umożliwienie studentom nabycia umiejętności rozpoznawania objawów urazów i schorzeń narządu ruchu, praktycznych umiejętności wykonywania badania przedmiotowego i podmiotowego oraz testów klinicznych w celu zdiagnozowania patologii w obrębie narządu ruchu. Ćwiczenia umożliwiają naukę i doskonalenie badania pacjenta dla potrzeb fizjoterapii.)
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
55 h = 2,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W2
W3: zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, po urazie wielomiejscowym i wielonarządowym, z uszkodzeniem kręgosłupa
i rdzenia kręgowego, kończyny górnej i kończyny dolnej, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii- D.W5
W4: ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania ortopedycznego- D.W6
W5: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF)- D.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki- D.U1
U2: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF)- D.U39
U3: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego- D.U47
U4: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy- E.U2
U5: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej- E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych- K1
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych- K5
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji- K6
K4: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym- K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, wykład problemowy, metody eksponujące: pokaz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynając kształcenie z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii, i traumatologii, medycynie sportowej, powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W5, K2
Zaliczenie praktyczne: W1- W5, U1-U5, K1, K4
Przedłużona obserwacja: K1-K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Ortopedia i traumatologia Tom 1-2 - podręcznik dla studentów medycyny Tadeusz Gaździk PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2009
Literatura uzupełniająca:
2. Ortopedia i traumatologia - podręcznik dla studentów. Andrzej Nowakowski (red.) , Tomasz Mazurek (red.) 2017
3. Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja. Wybrane zagadnienia z zakresu chorób i urazów narządu ruchu dla studentów i lekarzy. Jacek Kruczyński PZWL, 2019
4. Urazy i uszkodzenia w sporcie. Artur Dziak, Samer Tayara Wydawnictwo Kasper Kraków 2000, wyd.1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: