Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii. Kliniczne podstawy fizjoterapii w medycynie paliatywnej
1800-F2-FKKPFwMP-SJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące fizjoterapii w opiece paliatywnej:
• Założenia, cele i filozofia opieki paliatywnej.
• Organizacja opieki paliatywnej w Polsce.
Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:
• Zasady leczenia objawowego w opiece paliatywnej –podejście interdyscyplinarne,
• Zasady komunikacji z chorym w opiece paliatywnej.
W cyklu 2023/24:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące fizjoterapii w opiece paliatywnej: • Założenia, cele i filozofia opieki paliatywnej. • Organizacja opieki paliatywnej w Polsce. Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia: • Zasady leczenia objawowego w opiece paliatywnej –podejście interdyscyplinarne, • Zasady komunikacji z chorym w opiece paliatywnej.
|
W cyklu 2024/25:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące fizjoterapii w opiece paliatywnej: • Założenia, cele i filozofia opieki paliatywnej. • Organizacja opieki paliatywnej w Polsce. Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia: • Zasady leczenia objawowego w opiece paliatywnej –podejście interdyscyplinarne, • Zasady komunikacji z chorym w opiece paliatywnej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 5 h (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 15 h (0,6 ECTS)
20 h = 0,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 3 h = 0,1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 3 h = 0,1 ECTS
Łączny nakład pracy: 26 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W3,
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady
i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach
w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej,
w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W4.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii
i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki- D.U1,
U2: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego- D.U47,
U3: podejmować działania mające na celu poprawę jakości życia pacjenta, w tym pacjenta w okresie terminalnym, z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego- D.U48,
U4: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej- E.U3.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1,
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5,
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji K6,
K4: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym- K7.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Ćwiczenia:
metody eksponujące: pokaz
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu medycyna paliatywna powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw fizjoterapii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne – D.W3, D.W4
Zaliczenie praktyczne – D.U1, D.U47-DU.48, E.U3.
Przedłużona obserwacja – K1, K5, K6, K7.
Literatura
Wójcik A., Pyszora A. Fizjoterapia w opiece paliatywnej. PZWL.
Woźniewski M. Fizjoterapia w onkologii. PZWL, Warszawa 2012.Warszawa 2013.
Rongies W. Podstawy rehabilitacji w onkologii (w:) Deptała A, (red.) Onkologia w praktyce, PZWL, Warszawa 2016.
Gajewski P. (red). Interna Szczeklika 2022 (rozdział Opieka Paliatywna)
W cyklu 2022/23:
Wójcik A., Pyszora A. Fizjoterapia w opiece paliatywnej. PZWL. Woźniewski M. Fizjoterapia w onkologii. PZWL, Warszawa 2012.Warszawa 2013. Rongies W. Podstawy rehabilitacji w onkologii (w:) Deptała A, (red.) Onkologia w praktyce, PZWL, Warszawa 2016. Gajewski P. (red). Interna Szczeklika 2022 (rozdział Opieka Paliatywna)
|
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 16 ndst 16-20 dst 21-24 dst+ 25-28 db 29-30 db+ 31-32 bdb
|
W cyklu 2024/25:
Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 16 ndst 16-20 dst 21-24 dst+ 25-28 db 29-30 db+ 31-32 bdb
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: