Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii. Kliniczne podstawy fizjoterapii w chirurgii
1800-F2-FKKCH-SJ
Na zajęciach zostanie przedstawiona problematyka leczenia zabiegowego oraz omówione zostaną: patogeneza i objawy kliniczne określonych jednostek chorobowych, wybrane techniki chirurgiczne, metody postępowania fizykalnego, ograniczenia stosowanych metod. Zakres treści pozwoli studentowi na dalsze samodzielne poszukiwania w zakresie niezbędnym do pracy zawodowej terapeuty.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin,
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina,
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin,
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 1= 5 godzin,
Bilans nakładu pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 h, co odpowiada 0,2 punktu ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych z zakresu chirurgii - K_W14
W2: Opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii w chirurgii – K_W15
W3: Prezentuje zasady prowadzenia dokumentacji fizjoterapeutycznej – K_W34
W4: Omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii w chirurgii – K_W36
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Podejmuje współpracę z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem – K_U09
U2: Wybiera optymalne metody postępowania fizykalnego wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych z zakresu chirurgii– K_U13
U3: Korzysta z dokumentacji i wyników badań w zakresie niezbędnym w pracy fizjoterapeuty – K_U40
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie – K_K01
K2: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów z zakresu chirurgii, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K02
K3: Zachowuje tajemnicę zawodową – K_K04
K4: Przestrzega praw pacjenta – K_K05
K5: Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów - K_K07
Metody dydaktyczne
WYKŁAD
• wykład informacyjny
ĆWICZENIA
• analiza przypadków
• dyskusja dydaktyczn
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii ogólnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (0 – 20 punktów; > 60%): W1 – W3, U1
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2
Literatura
Woźniewski M, Kornafel J. Rehabilitacja w onkologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010
Spannbauer A., Mika P., Jaworek J (i wsp).: Rehabilitacja szpitalna i poszpitalna chorych po amputacji z przyczyn naczyniowych.
W: Pielęgniarstwo angiologiczne (red.) M.T Szewczyk. Termedia, Poznań, 2010
Noszczyk W. Repetytorium Chirurgia. PZWL 2013
Fibak J. Chirurgia. PZWL 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: