Biomedyczne podstawy fizjoterapii: Neurofizjologia
1800-F2-BPFN-SJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z neurofizjologią organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem neurofizjologii układu piramidowego, pozapiramidowego i neurofizjologicznych mechanizmów kontroli ruchu.
Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy urządzenia kliniczne. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku,
- karty umiejętności praktycznych,
- symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych.
Prowadzenie zajęć z neurofizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu neurofizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 30 h
40 h = 1,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 5 h = 0,2 ECTS
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: rozwój embrionalny, organogenezę oraz etapy rozwoju zarodkowego i płciowego człowieka – A.W5
W2: podstawowe mechanizmy procesów zachodzących
w organizmie człowieka w okresie od dzieciństwa przez dojrzałość do starości – A.W6
W3: podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu – A.W8
W4: metody oceny czynności poszczególnych narządów
i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych – A.W10
W5: zasady kontroli motorycznej oraz teorie i koncepcje procesu sterowania i regulacji czynności ruchowej – A.W15
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – A.U4
U2: przeprowadzić podstawowe badanie narządów zmysłów
i ocenić równowagę – A.U5
U3: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2
U4: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny)
wykład problemowy z prezentacją multimedialną
dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne
Wymagania wstępne
znajomość anatomii i fizjologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną: W1-W5, U1-U4
Przedłużona obserwacja: K1-K2
Literatura
Podstawowa
1. Konturek S., Neurofizjologia, Fizjologia człowieka, tom IV, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012
2. Kinalski R., Neurofizjologia kliniczna dla neurorehabilitacji. Podręcznik dla studentów wydziałów fizjoterapii. MedPharm Polska, Wrocław 2008.
Uzupełniająca
1. Vogel P.: Neurofizjologia kliniczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: