Podstawy fizjoterapii. Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu
1800-F1-PFKRiM-SJZ
Wykłady:
Semestr 1
Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej.
Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy.
Metodyka, jej istota, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego.
Semestr 2.
Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć.
Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych).
Sprawność fizyczna i jej znaczenie dla zdrowia człowieka w każdym wieku. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia:
Semestr 1
Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Zapis ćwiczeń kształtujących; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka pływania wybranymi stylami; Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie; Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych, oddechowych, poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania.
Semestr 2
Prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Systematyka techniki gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Ocena sprawności funkcjonalnej; Testowanie sprawności fizycznej; Metodyka nauczania elementów techniki pływania; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego. Elementy ćwiczeń terapeutycznych w środowisku wodnym; Przygotowanie konspektów zajęć z pływania; Próba samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady 10 h I semestr 5 godz. (nauczanie zdalne) 17.10.2022 r godz. 8-10.15 (135 min) 1-2. Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w personalistycznej perspektywie kultury fizycznej i zdrowotnej. Prakseologiczny model kształcenia ruchowego – diagnoza, prognoza, planowanie, realizacja i obserwacja efektów oraz analiza skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. 3. Zasady nauczania, uczenia się, doboru treści i organizacji kształcenia ruchowego. Motywacje oraz ich znaczenie w procesie nauczania ruchu. 24.10.2022 r godz. 7.45-9.15 (90 min) 4-5 Metody nauczania, wychowania, realizacji zadań oraz zdobywania i przekazywania wiadomości. Role zawodowe fizjoterapeuty jako wychowawcy na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą. Indywidualizacja i jej stosowanie w doborze zadań, odpowiednich metod oraz form organizacji zajęć. II semestr 5 godz. 6. Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy. 7-8. Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych). 9-10. Sprawność fizyczna i jej testowanie. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia: Semestr I 1. Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej (BHP) podczas organizowania oraz prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym. Informacja o programie kształcenia ruchowego i metodyki nauczania ruchu. Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe. 2-3. Diagnoza osobnicza, grupowa i środowiskowa oraz metody, narzędzia w analizie, wnioskowaniu i wyznaczaniu celów kształcenia ruchowego. 4-5. Toki zajęć ruchowych, ich rodzaje i budowa – czynności uczestników procesu kształcenia, modyfikacja toków zajęć w zależności od rodzaju dysfunkcji i warunków środowiskowych. 6-7. Pisemne przygotowanie do prowadzenia zajęć ruchowych: scenariusz, konspekt, osnowa, plan metodyczny. 8-9. Praktyczne aspekty ćwiczeń fizycznych opartych na tańcach, funkcja terapeutyczna tańca ludowego i towarzyskiego (krakowiaka i walca angielskiego). 10-11. Funkcje zabaw i gier ruchowych jako podstawowych form ludzkiej aktywności fizycznej (modyfikacje w zależności od stawianych celów i miejsca w terapii i rekreacji ruchem osób w różnym wieku). 12-13. Samodzielne opracowanie i prowadzenie zabawy lub gry ruchowej, samoocena, ocena przez kolegów. 14-15.Obserwacja, prowadzenie i analiza samodzielnie opracowanej jednostki metodycznej zajęć wg toku zabaw i gier ruchowych. Samodzielne prowadzenie opracowanych zabaw lub gier ruchowych, samoocena, ocena przez kolegów. 16. Podstawowe zasady korzystania z basenu (BHP). Podstawy pływania i ćwiczeń oswajających, wypornościowych i oddechowych. 17. Poślizgi na grzbiecie i na piersiach z wydechem do wody – ruchy napędowe nóg – gry i zabawy, zabawowe formy skoków do wody. 18. Ruchy napędowe ramion i nóg w pływaniu na grzbiecie oraz piersiach z wykorzystaniem przyborów. 19. Gry i zabawy z wykorzystaniem ruchów napędowych ramion i nóg w pływaniu na grzbiecie i piersiach. 20. Ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu na grzbiecie. 21. Styl elementarny w nauczaniu pływania na piersiach. 22. Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych i oddechowych. 23. Doskonalenie ruchów napędowych ramion i nóg w pływaniu na piersiach i grzbiecie. 24. Ćwiczenia koordynacji oddechu z pracą ramion w pływaniu kraulem na piersiach. 25. Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania.
Semestr II. 1-2. Gimnastyka w fizjoterapii – pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące. 3-4. Zapis ćwiczeń kształtujących. 5-6. Ćwiczenia kształtujące z wykorzystaniem przyborów, przyrządów i partnera. 7-8. Samodzielne prowadzenie ćwiczeń kształtujących. 9-10. Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem. 11-12. Wybrane metody kształtowania przejawów zdolności motorycznych. 13-14. Kontrola sprawności fizycznej – Test „EUROFIT” 15. Kontrola sprawności funkcjonalnej – FMS. 16. Ćwiczenia ruchów napędowych ramion i nóg w stylu klasycznym na grzbiecie i piersiach z wykorzystaniem przyborów. 17. Ćwiczenia ruchów napędowych ramion i nóg w stylu motylkowym na grzbiecie i piersiach z wykorzystaniem przyborów. 18. Ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu na grzbiecie i na piersiach. 19. Doskonalenie techniki pływania – skoki startowe. 20. Doskonalenie techniki pływania – nawroty. 21. Przybory i elementy techniki pływania w terapii w środowisku wodnym. 22. Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie. 23. Inne techniki pływania i skoków do wody – wybrane elementy ratownictwa wodnego. 24. Kształtowanie wydolności poprzez ćwiczenia w wodzie – pływanie dystansowe. 25. Sprawdzian poziomu wydolności opartej na umiejętnościach pływackich „Test Coopera”
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń i wykładów. Tematyka wykładów obejmuje genezę i współczesne kierunki kształcenia ruchowego, metodykę , jej istotę, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego, budowę jednostki metodycznej, indywidualizację i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć, motoryczność ludzką, metody kształcenia możliwości wysiłkowych, aspekt sprawności fizycznej. Podczas ćwiczeń studenci nabędą wiedzę m.in. na temat podstawowych zasad BHP korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego, gimnastyki w fizjoterapii, metodyki gier i zabaw ruchowych; metodyki pływania wybranymi stylami, przyborów i ćwiczeń koordynacyjnych w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie, zabaw opartych na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku, oceny sprawności funkcjonalnej, testowania sprawności fizycznej, samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
60 h = 3 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 20 h = 1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 20 h = 1 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
C.W1 - pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności.
C.W6 - teoretyczne i metodyczne podstawy procesu uczenia się i nauczania czynności ruchowych.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
C.U3 - dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych.
C.U4 - instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju.
C.U6 - dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego.
C.U7 - wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
C.U17 - podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student gotowy jest do:
K3 - prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań
związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności.
niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty
K5 - dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
zaliczenie pisemne, zaliczenie praktyczne, portfolio, przedłużona obserwacja, obserwacja i ocena przez kolegów.
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: pokaz, metody praktycznego działania, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze oraz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, filmy.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk biologicznych, a szczególnie nauk o człowieku oraz wiedza i umiejętności objęte programem szkolnego wychowania fizycznego, w tym w zakresie bezpiecznego utrzymywanie się na wodzie z zastosowaniem dowolnej techniki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania poszczególnych efektów kształcenia i kryterium zaliczenia:
Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): C.W1, C.W6, C.U3, C.U6
Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6, C.U3, C.U4, C.U6, C.U7, C.U17, K3
Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K3, K.5, C.U4, C.U7
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu
pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych i
praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji
społecznych, uzyska odpowiednią liczbę punktów z
wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie i praktyczne
odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5) punktów za każde
zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział w zajęciach
umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt., a bierne uczestnictwo jest
ocenione do 3 pkt. – opuszczenie jednego ćwiczenia obniża
ocenę o 1pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po
uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub
urzędowego); w zaliczenie sprawdzianu z pływania (Test Coopera), metodyki, gimnastyki i zespołowych gier sportowych; (ocena w zakresie 0-5 pkt.)
Razem 10 pkt.
Tabela zaliczeń
Liczba punktów Ocena
> 5 nzal
6 - 8 zal
9-10 zal+
Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego
zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa oceny 3,0 – 3,5)
Tabela ocen
Liczba punktów Ocena:
8 - 9 dst (3,0)
10 dst + (3,5)
11-12 db (4,0)
13 db + (4,5)
14-15 bdb (5,0)
.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome.
Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2.
Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995.
Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015.
Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995.
Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000.
Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011.
Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999.
Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności
fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013.
Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003.
Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.
Strzyżewski S. Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WSiP Warszawa 1996
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995. Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca: Polski Związek Pływacki Ogólnopolski Program Nauczania Pływania Kraków 2014 Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011. Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: