Podstawy fizjoterapii. Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu
1800-F1-PFKRiM-SJL
Wykłady
Semestr I
Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej.
Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy.
Metodyka, jej istota, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego.
Semestr II
Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć.
Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych).
Sprawność fizyczna i jej testowanie. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia:
Semestr I
Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Zapis ćwiczeń kształtujących; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka pływania wybranymi stylami; Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych, oddechowych, poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania.
Semestr II
Prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Ocena sprawności funkcjonalnej; Testowanie sprawności fizycznej; Metodyka nauczania elementów techniki pływania; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego. Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Elementy ćwiczeń terapeutycznych w środowisku wodnym; Przygotowanie konspektów zajęć z pływania; Próba samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady: Semestr I (nauczanie zdalne) 17.10.2022 r godz. 8-10.15 (135 min) 1-2. Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w personalistycznej perspektywie kultury fizycznej i zdrowotnej. Prakseologiczny model kształcenia ruchowego – diagnoza, prognoza, planowanie, realizacja i obserwacja efektów oraz analiza skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. 3. Zasady nauczania, uczenia się, doboru treści i organizacji kształcenia ruchowego. Motywacje oraz ich znaczenie w procesie nauczania ruchu. 24.10.2022 r godz. 7.45-9.15 (90 min) 4-5 Metody nauczania, wychowania, realizacji zadań oraz zdobywania i przekazywania wiadomości. Role zawodowe fizjoterapeuty jako wychowawcy na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą. Indywidualizacja i jej stosowanie w doborze zadań, odpowiednich metod oraz form organizacji zajęć.
Semestr II Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy. Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych). Sprawność fizyczna i jej testowanie. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia: Semestr I Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka pływania wybranymi stylami; Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych, oddechowych, poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania. Semestr II Gimnastyka w fizjoterapii –podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Zapis ćwiczeń kształtujących; Prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Ocena sprawności funkcjonalnej; Testowanie sprawności fizycznej; Metodyka nauczania elementów techniki pływania; Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego. Elementy ćwiczeń terapeutycznych w środowisku wodnym; Przygotowanie konspektów zajęć z pływania; Próba samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
|
W cyklu 2023/24L:
Wykłady: Semestr 1 Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy. Metodyka, jej istota, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego. Semestr 2. Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć. Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych). Sprawność fizyczna i jej znaczenie dla zdrowia człowieka w każdym wieku. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia: Semestr 1 Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Zapis ćwiczeń kształtujących; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka pływania wybranymi stylami; Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie; Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych, oddechowych, poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania. Semestr 2 Prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Systematyka techniki gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Ocena sprawności funkcjonalnej; Testowanie sprawności fizycznej; Metodyka nauczania elementów techniki pływania; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego. Elementy ćwiczeń terapeutycznych w środowisku wodnym; Przygotowanie konspektów zajęć z pływania; Próba samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
|
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń i wykładów. Tematyka wykładów obejmuje genezę i współczesne kierunki kształcenia ruchowego, metodykę , jej istotę, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego, budowę jednostki metodycznej, indywidualizację i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć, motoryczność ludzką, metody kształcenia możliwości wysiłkowych, aspekt sprawności fizycznej. Podczas ćwiczeń studenci nabędą wiedzę m.in. na temat podstawowych zasad BHP korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego, gimnastyki w fizjoterapii, metodyki gier i zabaw ruchowych; metodyki pływania wybranymi stylami, przyborów i ćwiczeń koordynacyjnych w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie, zabaw opartych na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku, oceny sprawności funkcjonalnej, testowania sprawności fizycznej, samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
60 h = 2,4 ECTS
Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 35 h = 1,4 ECTS
Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 30 h = 1,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 125 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
C.W1 - pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności.
C.W6 - teoretyczne i metodyczne podstawy procesu uczenia się i nauczania czynności ruchowych.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
C.U3 - dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych.
C.U4 - instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju.
C.U6 - dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego.
C.U7 - wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
C.U17 - podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student gotowy jest do:
K3 - prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań
związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności.
niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: pokaz, metody praktycznego działania, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze oraz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, filmy.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk biologicznych, a szczególnie nauk o człowieku oraz wiedza i umiejętności objęte programem szkolnego wychowania fizycznego, w tym w zakresie bezpiecznego utrzymywanie się na wodzie z zastosowaniem dowolnej techniki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): C.W1, C.W6, C.U3, C.U6
Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6, C.U3, C.U4, C.U6, C.U7, C.U17, K3
Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K3, C.U4, C.U7
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu
pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych i
praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji
społecznych, uzyska odpowiednią liczbę punktów z
wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie i praktyczne
odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5) punktów za każde
zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział w zajęciach
umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt., a bierne uczestnictwo jest
ocenione do 3 pkt. – opuszczenie jednego ćwiczenia obniża
ocenę o 1pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po
uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub
urzędowego); zaliczenie sprawdzianu z pływania, metodyki, gimnastyki i zespołowych gier sportowych; (ocena w zakresie
0-5 pkt.)
Razem 10 pkt.
Tabela zaliczeń
Liczba punktów O
ena
> 5 nzal
6 - 8 zal
9-10 zal+
Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego
zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa oceny 3,0 – 3,5)
Tabela ocen
Liczba punktów Ocena:
8 - 9 dst (3,0)
10 dst + (3,5)
11-12 db (4,0)
13 db + (4,5)
14-15 bdb (5,0)
.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome.
Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2.
Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995.
Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015.
Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
Polski Związek Pływacki Ogólnopolski Program Nauczania Pływania Kraków 2014
Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000.
Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011.
Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999.
Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności
fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013.
Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003.
Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995. Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca: Polski Związek Pływacki Ogólnopolski Program Nauczania Pływania Kraków 2014 Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011. Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995. Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca: Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995. Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011. Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996. Strzyżewski S. Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WSiP Warszawa 1996
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995. Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wroclawski, Bydgoszcz 2015. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca: Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995. Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011. Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996. Strzyżewski S. Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WSiP Warszawa 1996
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: