Oferta własna uczelni. Edukacja terapeutyczna
1800-F1-OWUET-SJZ
Edukacja terapeutyczna stanowi istotny obszar działań
współczesnej ochrony zdrowia. Przedmiot ten ma na celu
zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia edukacji
terapeutycznej, dostarczenie wiadomości na temat zasobów,
które wspomagają funkcjonowanie człowieka w obszarze
zdrowia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do
prowadzenia edukacji terapeutycznej w różnych sytuacjach
zdrowotnych i zróżnicowanych grupach odbiorców.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin – w tym 5 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (moodle.umk.pl)
- udział w wykładach: 5 godzin (0,2 ECTS)
- udział ćwiczeniach: 10 godzin (0,4 ECTS)
- konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 (0,04 ECTS)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin (0,4 ECTS)
- przygotowanie ćwiczeń: 10 godziny (0,4 ECTS)
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 10 godzin (0,4 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin (0,2 ECTS)
- konsultacje: 5 godziny (0,2 ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia: 4+1 = 5 godziny (0,2 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1= 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godziny, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 10h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1: psychologiczne i społeczne aspekty edukacji terapeutycznej jako elementu postaw i działań pomocowych B.W2
W2: modele komunikowania się w opiece zdrowotnej, podstawowe umiejętności komunikowania się z pacjentem oraz członkami inter-dyscyplinarnego zespołu terapeutycznego B.W3
W3: zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań zdrowotnych B.W4
W4: podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji terapeutycznej B.W6
W5: zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia B.W12
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: zastosować odpowiednie formy postępowania terapeutycznego wspomagające proces terapii B.U3
U2: organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę B.U4
U3: przeprowadzić rozmowę z pacjentem z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pa-cjentem o jego sytuacji zdrowotnej w atmosferze zaufania podczas całego postępowania fizjoterapeutycznego B.U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopo-glądowych i kulturowych K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjotera-peuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej K2
K3: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodo-wościowym K7
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, metody służące prezentacji treści
Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku, metoda okrągłego stołu
Wymagania wstępne
Przedmiot dostarcza wiedzę z zakresu szeroko rozumianej
promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem treści dotyczą-cych edukacji zdrowotnej i terapeutycznej w pracy z człowiekiem zdrowym i chorym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test. Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyskana minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.
Skala ocen:
12 - 14 pkt. – dostateczny
15 pkt. – dostateczny plus
16 - 17 pkt. – dobry
18 pkt. – dobry plus
19 - 20 pkt. – bardzo dobry
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Test pisemny – W1, W2, W3. W4, W5, U1, U2, U3
Wykonywanie zadań i ćwiczeń w trakcie zajęć – U1, U2, U3
Aktywność i uczestnictwo w zajęciach –K1, K2, K3.
Literatura
1. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M.: Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008
2. Kubica A, Ratajska A, Sinkiewicz W i wsp. Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):78-83.
3. Ratajska A, Kubica A. Co leży u podłoża złej współpracy lekarz-pacjent? - spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):84-87.
4. Kubica A, Grześk G, Sinkiewicz W. i wsp. Compliance, concordance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):54-57
W cyklu 2022/23Z:
1. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M.: Promocja Zdrowia, Wy-dawnictwo Czelej, Lublin 2008 2. Kubica A, Ratajska A, Sinkiewicz W i wsp. Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):78-83. 3. Ratajska A, Kubica A. Co leży u podłoża złej współpracy lekarz-pacjent? - spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):84-87. 4. Kubica A, Grześk G, Sinkiewicz W. i wsp. Compliance, concord-ance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):54-57
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: