Oferta własna uczelni. Do wyboru: Ergonomia
1800-F1-OWUDWE-SJZ
Zajęcia z przedmiotu Ergonomia pozwalają zapoznać słuchaczy
z ergonomią pracy fizjoterapeuty w pracy z pacjentem,
sposobami zapobiegania przeciążeniom czynnego i biernego
aparatu ruchu. Wykłady mają na celu przedstawić ergonomię gabinetu fizjoterapeutycznego w tym wielkość, oświetlenie, natężenie dźwięku. Przedstawiane są podstawowe zagadnienia z zakresu przestrzeni ruchowej i wymaganych wielkości pomieszczeń mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych, przystosowanie budynków mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:- udział w wykładach - 15 h
15 h = 0,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: zewnętrzne czynniki fizyczne i ich wpływ na organizm człowieka- A.W12
W2: biomechaniczne zasady statyki ciała oraz czynności ruchowych
człowieka zdrowego i chorego - A.W13
W3: zasady ergonomii codziennych czynności człowieka oraz
czynności związanych z wykonywaniem zawodu, ze szczególnym
uwzględnieniem ergonomii pracy fizjoterapeuty - A.W14
W4: zasady kontroli motorycznej oraz teorie i koncepcje procesu
sterowania i regulacji czynności ruchowej - A.W15
W5: podstawy uczenia się kontroli postawy i ruchu oraz nauczania
czynności ruchowych - A.W16
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną,
promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności - B.U4
U2: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu
wiedzy - E.U2
U3: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej EU3
U4: przewidzieć skutki stosowania różnych obciążeń mechanicznych
na zmienione patologicznie struktury ciała człowieka - A.U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta
pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K2: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia,
propagowania
i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w
trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania
poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu
fizjoterapeuty – K3
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
dyskusja dydaktyczna
rozwiązywanie problemów i zadań
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę z
przedmiotu: biologia (w zakresie szkoły średniej).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W5, U1-U4
Przedłużona obserwacja: K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
1. K. Marek (red.) – Choroby Zawodowe; PZWL, 2001
2. Widerszal-Bazyl M., Stres w pracy a zdrowie, Wydawnictwo CIOP,
Warszawa 2003
3. Z. Jethon, A. Grzybowski – Medycyna Zapobiegawcza i
Środowiskowa, PZWL, Warszawa 2000(wyd II)
4. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów
Zdrowotnych ICD 10.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: