Nauki ogólne. Zarządzanie i marketing
1800-F1-NOZiM-SJ
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych funkcji marketingu, podziału rynku usług zdrowotnych, podstawowej wiedzy na temat funkcji menedżerskich, umiejętności i ról kierowniczych. Zajęcia mają też zapoznać studenta z podstawowymi strukturami organizacyjnymi występującymi w podmiotach leczniczych.
Seminaria poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu marketingu-mix oraz podstawowych stylów kierowania. Celem zajęć jest poznanie studentów z przyczynami i rodzajami konfliktów występujących w organizacji, a także ze stylami i technikami negocjacyjnymi.
Wykłady:
1. Podstawy marketingu.
2. Elementy marketingu-mix
3. Podstawy zarządzania.
4. Struktury organizacyjne.
Seminaria:
1. Segmentacja rynku usług zdrowotnych.
2. Rodzaje i style kierowania.
3. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania.
4. Negocjacje – style i techniki.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w seminariach – 5 h
15 h = 0,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć
5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 - podstawowe pojęcia i definicje marketingu oraz zasady koncepcji marketingowej (B.W18)
W2 - rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (B.W19)
W3 - rodzaje kierowników, typy zachowań kierowniczych, role oraz umiejętności kierownicze (B.W16)
W4 - rodzaje i typy struktur organizacyjnych jednostek świadczących usługi zdrowotne (B.W16)
W5 - elementy marketingu-mix (B.W18)
W6 - podstawowe style kierowania (B.W16)
W7 - style negocjacji i techniki negocjowania (B.W16)
Wykłady:
Zna i rozumie:
W1 - podstawowe pojęcia i definicje marketingu oraz zasady koncepcji marketingowej (B.W18)
W4 - rodzaje i typy struktur organizacyjnych jednostek świadczących usługi zdrowotne (B.W16)
W5 - elementy marketingu-mix (B.W18
Seminaria:
W2 - rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (B.W19)
W3 - rodzaje kierowników, typy zachowań kierowniczych, role oraz umiejętności kierownicze (B.W16)
W6 - podstawowe style kierowania (B.W16)
W7 - style negocjacji i techniki negocjowania (B.W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 - uzasadnić zastosowanie działań marketingowych w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (B.U4; B.U7)
U2 - rozróżnić rodzaje i przyczyny konfliktów oraz wybrać skuteczne metody ich rozwiązywania (B.U12)
U3 - podać style i opisać techniki negocjacji (B.U12)
U4 - dobrać style kierowania i zachowań do specyfiki działalności oraz warunków organizacji (B.U12)
U5 – wykorzystać zasady zarządzania podmiotami prowadzącymi działalność rehabilitacyjną
Wykłady:
Potrafi:
U1 - uzasadnić zastosowanie działań marketingowych w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (B.U4; B.U7)
U5 – wykorzystać zasady zarządzania podmiotami prowadzącymi działalność rehabilitacyjną (B.U4)
Seminaria:
Potrafi:
U2 - rozróżnić rodzaje i przyczyny konfliktów oraz wybrać skuteczne metody ich rozwiązywania (B.U12)
U3 - podać style i opisać techniki negocjacji (B.U12)
U4 - dobrać style kierowania i zachowań do specyfiki działalności oraz warunków organizacji (B.U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów:
K1 - pogłębiać wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania i marketingu w sektorze usług zdrowotnych korzystając z wiedzy innych (K5)
K2 - prezentować własne poglądy związane z tematyką zarządzania i marketingu usług zdrowotnych korzystając z różnych źródeł i informacji (K6)
K3 - zająć podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe wykorzystując wiedzę ekspertów (K7)
Wykłady:
Jest gotów:
K1 - pogłębiać wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania i marketingu w sektorze usług zdrowotnych korzystając z wiedzy innych (K5)
K2 - prezentować własne poglądy związane z tematyką zarządzania i marketingu usług zdrowotnych korzystając z różnych źródeł i informacji (K6)
K3 - zająć podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe wykorzystując wiedzę ekspertów (K7)
Seminaria:
Jest gotów:
K1 - pogłębiać wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania i marketingu w sektorze usług zdrowotnych korzystając z wiedzy innych (K5)
K2 - prezentować własne poglądy związane z tematyką zarządzania i marketingu usług zdrowotnych korzystając z różnych źródeł i informacji (K6)
K3 - zająć podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe wykorzystując wiedzę ekspertów (K7)
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
Wymagania wstępne
Nie dotyczy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W7, U1-U3, U5
Aktywność: U1, U3-U5, K1-K3
Wykłady:
Kolokwium pisemne w formie testu (0-15 pkt.; > 60%): W1, W4, W5, U1, U5
Aktywność: K1-K3
Seminaria:
Kolokwium pisemne w formie testu (0-20 pkt. > 60%): W2, W3, W6, W7, U2, U3
Aktywność: U3, U4, K1-K3
Na ocenę końcową składają się punkty uzyskane z: testu z wykładów i seminariów oraz aktywności wg następującej skali:
100-98% - 5,0
97-89% - 4,5
88-80% - 4,0
79-71% - 3,5
70-60% - 3,0
Poniżej 60% - 2,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
• Bukowska-Piestrzyńska, Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, 2022.
• Dobska M., Dobski P., System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
• Nowatorska-Romaniak B., Marketing usług zdrowotnych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2013.
Literatura uzupełniająca:
• Bromber P., Hady J., Lachowiak H., System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
• Wiśniewska M. Z., Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, CeDeWu, 2021.
• Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Informacje o przedmiocie zamieszczone w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)" - są aktualne i dotyczą także cyklu 2023/2024.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: