Nauki ogólne. Psychologia ogólna
1800-F1-NOPO-SJZ
1. Przedmiot psychologii
2. Główne kierunki w psychologii i psychologiczne koncepcje człowieka
3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych
4. Emocje i motywacja
5. Procesy poznawcze
6. Osobowość i temperament
7. Jednostka a oddziaływania społeczne
8. Metody badań w psychologii
9. Podstawy komunikacji interpersonalnej
10. Pojęcie normy i patologii w psychologii
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady: 1. Przedmiot psychologii 2. Główne kierunki w psychologii i psychologiczne koncepcje człowieka 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 4. Emocje i motywacja 5. Procesy poznawcze 6. Osobowość i temperament 7. Jednostka a oddziaływania społeczne 8. Metody badań w psychologii 9. Podstawy komunikacji interpersonalnej 10. Pojęcie normy i patologii w psychologii
Ćwiczenia: 1. Procesy grupowe 2. Komunikacja interpersonalna 3. Podstawy komunikacji z pacjentem 4. Elementy treningu interpersonalnego 5. Podstawy diagnozy psychologicznej
|
W cyklu 2023/24Z:
1. Przedmiot psychologii 2. Główne kierunki w psychologii i psychologiczne koncepcje człowieka 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 4. Emocje i motywacja 5. Procesy poznawcze 6. Osobowość i temperament 7. Jednostka a oddziaływania społeczne 8. Metody badań w psychologii 9. Podstawy komunikacji interpersonalnej 10. Pojęcie normy i patologii w psychologii
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady: 1. Przedmiot psychologii 2. Główne kierunki w psychologii i psychologiczne koncepcje człowieka 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 4. Emocje i motywacja 5. Procesy poznawcze 6. Osobowość i temperament 7. Jednostka a oddziaływania społeczne 8. Metody badań w psychologii 9. Podstawy komunikacji interpersonalnej 10. Pojęcie normy i patologii w psychologii
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 15 godzin (0,5 ECTS)
2.. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
-przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: godzin = 1ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 – problematykę z zakresu dyscyplin naukowych – psychologia, pedagogika, nauki socjologiczne, filozofia i bioetyka – W3
W2 - psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie – B.W1
W3 - psychologiczne i społeczne aspekty postaw i działań pomocowych – B.W2
W4 - modele komunikowania się w opiece zdrowotnej, podstawowe umiejętności komunikowania się z pacjentem oraz członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego – B.W3
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 - komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta i jego praw - U11
U2 – dostrzegać i rozpoznawać, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii, problemy psychologiczne u osób, w tym osób starszych, z różnymi dysfunkcjami i w różnym wieku oraz oceniać ich wpływ na przebieg i skuteczność fizjoterapii - B.U2
U3 – przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną pacjenta z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji zdrowotnej w atmosferze zaufania podczas całego postępowania fizjoterapeutycznego - B.U10
U4 - komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im informacji zwrotnej i wsparcia – B.U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1 – nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K1
K2 - korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K3 - wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
praca z danymi statystycznymi
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium (test pisemny): W1 – W4
Skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Literatura
Maruszewski T. Psychologia poznania: umysł i świat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2017
Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
Stewart J. Mosty zamiast murów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
Strelau J, Doliński D. (red.) Psychologia akademicka. Tom 1 i 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk, 2021
Zimbardo P, Johnson RL, McCann V. (red.) Psychologia: kluczowe koncepcje. Tom 2. Motywacja i uczenie się. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Zimbardo P, Johnson RL, McCann V. (red.) Psychologia: kluczowe koncepcje. Tom 4. Psychologia osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: