Nauki ogólne. Filozofia i Bioetyka 1800-F1-NOFiB-SJZ
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych.
Zagadnienia te stanowią podstawę teoretyczną dla zagadnień bioetycznych (dotyczących życia ludzkiego). Poruszone zostaną ogólnie główne działy bioetyki: bioetyka początków życia ludzkiego (bioetyka genetyczna), bioetyka oddziaływań diagnostycznych i leczniczych (bioetyka terapeutyczna) oraz bioetyki końca życia ludzkiego (bioetyka tanatologiczna).
W trakcie nauki przedmiotu studenci poznają historyczny kontekst powstania bioetyki jako osobnej dyscypliny wiedzy w latach 60. XX. w. Zostaną oni także zaznajomieni z podstawowymi zasadami (pryncypiami) dokonywania oceny moralnej w bioetyce. Ponadto uzyskają wiedzę na temat zależności pomiędzy bioetyką a etyką zawodową fizjoterapeuty.
W cyklu 2023/24Z:
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne – W1, U1, K1.
1) 100% frekwencja na wykładach (nieobecności usprawiedliwiane są na postawie odpowiednich zaświadczeń, np. zwolnienia lekarskiego).
2) Zaliczenie testu końcowego, obejmującego treści z wykładów.
Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.
Skala oceniania:
60%-67% = 3,0
68%-75% = 3,5
76%-83% = 4,0
84%-91% = 4,5
92%-100% = 5,0
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zasady etyki zawodowej fizjoterapeuty, Krajowa Izba Fizjoterapeutów 2022.
W cyklu 2023/24Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
W cyklu 2024/25Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: