Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Patologia ogólna
1800-F1-BPFPO-SJ
Wykład
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy: chorób układu sercowo-naczyniowego, chorób układu endokrynnego, chorób nerek, chorób metabolicznych, chorób układu pokarmowego oraz krwiotwórczego.
W cyklu 2022/23L:
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego, endokrynnego czy hematologicznego.
|
W cyklu 2023/24L:
Wykład Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy: chorób układu sercowo-naczyniowego, chorób układu endokrynnego, chorób nerek, chorób metabolicznych, chorób układu pokarmowego oraz krwiotwórczego.
|
W cyklu 2024/25L:
Wykład Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy: chorób układu sercowo-naczyniowego, chorób układu endokrynnego, chorób nerek, chorób metabolicznych, chorób układu pokarmowego oraz krwiotwórczego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godziny
- udział w kolokwium: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 9 + 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 9 + 1 = 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1 – mechanizmy wpływające na rozwój organizmu człowieka,
na każdym etapie życia. A.W6
W2 – podstawowe patomechanizmy zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym (nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zawał mięśnia sercowego), zapaleń ostrych
i przewlekłych oraz nowotworów. A.W7
W3 – opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych z uwzględnieniem chorób układu pokarmowego, endokrynnego, chorób metabolicznych (w tym otyłości, cukrzycy), chorób nerek oraz chorób układu krwiotwórczego. A.W17
W4 – metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych. A.W18
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1 – ocenić wpływ czynników chorobotwórczych zewnątrzpochodnych i wewnątrzpochodnych, modyfikowalnych
i niemodyfikowalnych na rozwój chorób w otaczającym go środowisku. A.U8
U2 – oszacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu
o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych. A.U8
U3 – łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych
z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych oraz wskazywać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych w świetle aktualnych wyników badań naukowych. A.U8, E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K1: rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji. K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Wymagania wstępne
Zakres wiadomości z anatomii, fizjologii, biochemii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Podstawą zaliczenia jest 100% frekwencja na wykładach (W1-W4, U1-U3, K1, K2) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, składającego się z 20 pytań testowych (test jednokrotnego wyboru; 0 – 20 punktów; zaliczenie ≥ 60%):
W1-W4, U1-U3, K1, K2.
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1.Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2 i Wydanie 3 (Wrocław 2023)
Literatura uzupełniająca
1. „Przewodnik po patofizjologii” T.1. Skrypt dla licencjackich studiów medycznych pod redakcją Danuty Rość. AM Bydgoszcz 2004
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa 1. „Patofizjologia kliniczna podręcznik dla studentów medycyny”- pod redakcją prof. dr hab. Barbary Zahorskiej-Markiewicz; Ewy Małeckiej-Tendra; Magdaleny Olszanekiej-Glinianowicz, Jerzego Chudek; wydawnictwo Edra Urban& Partner 2017, wydanie 2
Literatura uzupełniająca „Przewodnik po patofizjologii” T.1. Skrypt dla licencjackich studiów medycznych pod redakcją Danuty Rość. AM Bydgoszcz 2004
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa 1.Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2 i Wydanie 3 (Wrocław 2023)
Literatura uzupełniająca 1. „Przewodnik po patofizjologii” T.1. Skrypt dla licencjackich studiów medycznych pod redakcją Danuty Rość. AM Bydgoszcz 2004
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa 1.Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2 i Wydanie 3 (Wrocław 2023)
Literatura uzupełniająca 1. „Przewodnik po patofizjologii” T.1. Skrypt dla licencjackich studiów medycznych pod redakcją Danuty Rość. AM Bydgoszcz 2004
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: