Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Farmakologia w fizjoterapii
1800-F1-BPFFwF-SJ
Celem nauczania farmakologii jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią używaną do określenia mechanizmu działania leku, jego zastosowania, możliwych działań niepożądanych i toksycznych. W trakcie zajęć szczególny nacisk zostanie położony na działanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz leków, które mogą być stosowane w fizjoterapii np. są podawane w procesie jonoforezy, wziewnie lub miejscowo (np. maści, kremy, środki do kąpieli leczniczych), są lekami OTC lub tzw. suplementami diety. Studenci uczeni są także doboru odpowiednich źródeł informacji o leku.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- konsultacje: 10 godzin
- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5 +1 = 6
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- samokształcenie: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 10 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 56 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: opisuje rodzaje, mechanizmy działania i zasady stosowania leków w zabiegach fizjoterapeutycznych (K_W01)
W2: wyjaśnia mechanizmy powstawania, modulacji i percepcji bólu (K_W03)
W3: opisuje zasady praktyki opartej na dowodach (K_W14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii (K_U12)
U2: wykorzystuje wiedzę o zdrowiu, zagrożeniu zdrowia i skali niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym (K_U03)
U3:wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą fizjoterapeuty w odniesieniu do dziedzin klinicznych (K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
U1:stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii (K_U12)
U2: wykorzystuje wiedzę o zdrowiu, zagrożeniu zdrowia i skali niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym (K_U03)
U3:wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą fizjoterapeuty w odniesieniu do dziedzin klinicznych (K_U20)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- doświadczeń
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu farmakologia powinien posiadać wiadomości z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady
1. Warunkiem zaliczenia wykładu jest 95 % obecność. (K1-K4)
2. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. (W1-W5, U1-U5)
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów i literatury
Punktacja Ocena
< 11 ndst
12 – 11 dst
14 – 13 dst+
16 – 15 db
18 – 17 db+
20 – 19 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych; Pod redakcją Prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II Czelej Lublin 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Farmakologia kliniczna; H.P.Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter; Redakcja naukowa wydania polskiego prof. dr hab. med. M. Wielosz; Edt. Czelej 2001
2. Kompendium farmakologii i farmakoterapii; A. Danysz, W. Buczko; Wydanie V Elsevier Urban & Partner 2008
3. Kompendium farmakologii i toksykologii Mutschlera; Redakcja naukowa wydania polskiego prof. Włodzimierz Buczko; Edt. .Med Pharm – Polska 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: