Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Fizjologia ogólna
1800-F1-BPFFO-SJL
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego.
Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku,
- karty umiejętności praktycznych,
- symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych.
Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
30 h = 1,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 10 h = 0,4 ECTS
20 h = 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: podstawowe właściwości fizyczne, budowę i funkcje komórek i tkanek organizmu człowieka – A.W4
W2: podstawowe mechanizmy procesów zachodzących
w organizmie człowieka w okresie od dzieciństwa przez dojrzałość do starości – A.W6
W3: podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu – A.W8
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – A.U4
U2: przeprowadzić podstawowe badanie narządów zmysłów i ocenić równowagę – A.U5
U3: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny)
wykład problemowy z prezentacją multimedialną
dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
znajomość fizjologii człowieka w zakresie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium praktyczne: W1-W3, U1-U3
Egzamin teoretyczny: W1-W3
Przedłużona obserwacja: K1-K2
Literatura
Podstawowa
1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020
2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca
1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013
W cyklu 2023/24L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: