Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Biochemia 1800-F1-BPFBIO-SJ
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Wykłady:
1. Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej.
2. Aminokwasy, peptydy, białka. Klasyfikacja, budowa wiązania peptydowego
3. Enzymy-budowa, funkcja. Szybkość reakcji enzymatycznej. Rola witamin jako koenzymów.
4. Węglowodany- budowa, podział. Przemiany w organizmie.
5. Lipidy- budowa podział. Przemiany lipidów w organizmie
6. Kwasy nukleinowe- budowa funkcja.
7. Metabolizm aminokwasów.
8. Fosforylacja oksydacyjna łańcuch oddechowy.
9. Metabolizm wysiłkowy
10. Integracja metabolizmu. Hormony.
Seminaria:
Seminarium 1
Sprawy organizacyjne. Wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej i organicznej Właściwości aminokwasów i białek. Budowa i
właściwości cukrów. Budowa i właściwości lipidów
Seminarium 2
Enzymy i witaminy. Enzymy wykorzystywane w diagnostyce. Inhibicja.
Seminarium 3
Metabolizm cukrów. Metabolizm lipidów
Seminarium 4.
Metabolizm wysiłkowy.
Integracja metabolizmu. Hormony
Seminarium 5
Wolne rodniki tlenowe. Stres oksydacyjny. Antyoksydanty
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i seminariach)
Punkty uzyskane na teście przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów
Procent punktów Ocena
92-100% bardzo dobry
84-91% dobry plus
76-83% Dobry
68-75% dostateczny plus
60-67% dostateczny
0-59% niedostateczny
Zaliczenie ma formę pisemną – test 30 pytań. W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób
logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia
posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w
sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób
logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób
opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się
prawidłowo podstawowym słownictwem.
Literatura
Podstawowa:
1. Lubert Stryer Lubert Stryer Jeremy M. Berg Jeremy M. Berg John L. Tymoczko John L. Tymoczko. Biochemia Wydawnictwo Naukowe
PWN Wydawnictwo Warszawa 2009, wyd.4 lub nowsze.
Uzupełniająca:
1. Bańkowski Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. 2009 Wyd. II lub nowsze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: