Przedmiot kierunkowy. Tomografia komputerowa
1800-E3-Tk-n1/Mb
Wykłady
1. Tomografia komputerowa: podstawy fizyczne tomografii komputerowej, generacje tomografów, budowa i rodzaje zestawów, bramkowanie akwizycji.
2. Właściwości i cechy szczególne tomografów wielorzędowych. Grubość warstwy, pitch, rekonstrukcja obrazów. Charakterystyka systemów różnych producentów.
3. Organizacja pracowni tomografii komputerowej. Kontrola jakości badań. Ochrona radiologiczna w pracowni TK.
4. Planowanie badania TK: ułożenie pacjenta, wyznaczenie obszaru badania, wybór grubości warstwy, przesuwu stołu, okna i poziomu kontrastów, pole widzenia, matryca. Optymalizacja i tworzenie własnych protokołów.
5. Sposoby rekonstrukcji obrazów: surowe dane, optymalizacja obrazu, rekonstrukcje trójwymiarowe, rekonstrukcje MPR, rekonstrukcje MIP. Eksport obrazów: eksport w systemie DICOM, drukowanie zdjęć, archiwizacja danych.
6. Środki cieniujące w tomografii komputerowej: zastosowanie, metody podawania, wybrane protokoły.
ćwiczenia
1. Tomografia komputerowa mózgowia.
2. Tomografia komputerowa kości skroniowej i twarzoczaszki.
3. Tomografia komputerowa szyi i kręgosłupa.
4. Tomografia komputerowa układu oddechowego.
5. Tomografia komputerowa serca i wielkich naczyń.
6. Tomografia komputerowa układu pokarmowego.
7. Tomografia komputerowa układu moczowego.
8. Tomografia komputerowa układu płciowego.
9. Tomografia komputerowa w pediatrii.
10. Tomografia komputerowa narządu ruchu.
11. Tomografia komputerowa w urazach wielonarządowych i innych stanach nagłych.
12. Angiografia TK.
13. Badania czynnościowe w tomografii komputerowej.
14. Kierunki rozwoju tomografii komputerowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 2 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia na zaliczeniu: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1-zna fizyczne podstawy rentgenografii, budowę aparatury RTG, wyposażenie pracowni rentgenowskiej; (K_W03)
W2-rozróżnia analogowy i cyfrowy system obrazowania; charakteryzuje środki kontrastowe. (K_W15)
W3-uzasadnia znaczenie pracy zespołowej lekarz – pielęgniarka – elektroradiolog;
W4 - posługuje się mianownictwem anatomicznym;
W5-zna etyczne i prawne uwarunkowania zawodu elektroradiologa; (K_W08)
W6-rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami;
W7-zna zasady organizacji pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej, zasady prowadzenia dokumentacji w zakładzie radiologii, zakres obowiązków i odpowiedzialności elektroradiologa w zakładzie radiologii; (K_W14)
W8-zna zasady wykonywania badań rentgenowskich (K_W16)
W9-zna anatomię radiologiczną, charakterystykę obrazu normalnego i patologii, techniki ułożeń pacjenta; (K_W18)
W10-wykazuje znajomość błędów w wykonaniu badań diagnostycznych ze wskazaniem przyczyn błędów; (K_W51)
W11-posiada wiedzę w zakresie obrazu struktur anatomicznych prawidłowych w badaniach radiologicznych w różnych projekcjach oraz ich zmian w zależności od ułożenia pacjenta; (K_W51)
W12-posiada wiedzę z zakresu dozymetrii i ochrony radiologicznej niezbędną do zapewnienia bezpieczeństwa radiacyjnego pacjentów, ich otoczenia i personelu medycznego (K_W54)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1-wykonuje poprawnie konwencjonalne badania rtg;(K_U06)
U2-planuje i wykonuje badania z zakresu rentgenografii pediatrycznej (K_U06)
U3-stosuje w praktyce zasady ochrony radiologicznej pacjenta i personelu (K_U13)
U4-potrafi nawiązać kontakt z pacjentem oraz współpracować z zespołem terapeutyczno-diagnostycznym; (K_U03)
U5-potrafi zapewnić pacjentom bezpieczeństwo w trakcie wykonywania badan diagnostycznych; (K_U13)
U6-potrafi interpretować wskazania do badania radiograficznego opisane w skierowaniu lekarskim w zakresie kompetencji elektroradiologa; (K_U01)
U7-potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg czekającego go badania diagnostycznego (K_U02)
U8-wykazuje umiejętności aktywnego słuchania; (K_U18)
U9-potrafi zaplanować i wykonywać zgodnie ze wskazaniami lekarskimi procedury diagnostyczne z zastosowaniem promieniowania jonizującego; (K_U04)
U10-posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrowania tych informacji, interpretowania i wyciągania wniosków oraz formułowania opinii; (K_U24)
U11-potrafi zdefiniować problem diagnostyczny i dostosować postępowanie diagnostyczne do indywidualnego problemu pacjenta (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1-odnosi się z szacunkiem do pacjentów; (K_K05)
K2-współpracuje z personelem szpitala; (K_K07)
K3-wykazuje cierpliwość i wyrozumiałość podczas wykonywania badań dzieci (K_K05)
K4-posiada świadomość własnych ograniczeń; (K_K14)
K5-posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się; (K_K14)
K6-właściwie organizuje pracę własną; (K_K09)
K7-potrafi brać odpowiedzialność za działania własne; (K_K09)
K8-przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy; (K_K11)
K9-przestrzega zasad etyki zawodowej w odniesieniu do pacjentów i współpracowników; (K_K13)
Metody dydaktyczne
Metody aktywizujące: metoda przypadków, seminarium, krótkie testy sprawdzające
Metody eksponujące: pokaz multimedialny
Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przy stanowiskach komputerowych.
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia
• zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Studenci posiadają wiedzę z anatomii prawidłowej i aparatury medycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawą zaliczenia jest egzamin teoretyczny i praktyczny po zakończeniu bloku.
Praktyki zawodowe
Praktyki objęte zostały odrębnym modułem
Literatura
1. Diagnostyka obrazowa. Podstawy teoretyczne i metodyka badań. PZWL, Warszawa 2000.
2. Radiologia – Diagnostyka Obrazowa Rtg, TK, USG, MR i medycyna nuklearna. PZWL, Warszawa 2003.
3. Postępy neuroradiologii. Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”, Warszawa 2006.
4. Rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa w praktyce klinicznej. Springer PWN, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: