Praktyki. Praktyka śródroczna-Radioterapia
1800-E3-Psrad-s1/Me
Przedmiot jest realizowany w formie praktyk zawodowych.
Uczestnik zajęć zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami związanymi z działaniem i obsługą akceleratora medycznego, tomografu komputerowego i symulatora terapeutycznego, wykorzystywanych w procesie przygotowania i realizacji radioterapii oraz zapoznany zostanie z zasadami pracy w modelarni. Student zapozna się z zasadą działania systemów planowania leczenia i symulacji rozkładu dawki wykorzystujących trójwymiarowe rekonstrukcje tomograficzne uzyskane metodą tomografii komputerowej.
Całkowity nakład pracy studenta
2 punkty ECTS związane z uczestnictwem w praktykach zawodowych.
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 70 h
Łączny nakład pracy studenta związany z uczestnictwem w praktykach zawodowych wynosi 70 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W3: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracy w zespole radioterapeutycznym, uprawnień́, obowiązków i odpowiedzialności członków zespołu, z uwzględnieniem elektroradiologów - K_W17
W5: Posiada wiedzę szczegółową na temat aparatury stosowanej w teleradioterapii i brachyterapii, budowy i zastosowań́ aparatów kobaltowych, lampy rentgenowskiej, symulatora, akceleratora i cyklotronu, aparatów do brachyterapii - K_W19
W6: W zakresie wykonywanego zawodu rozumie rolę planowania leczenia promieniowaniem jonizującym w teleradioterapii i brachyterapii, międzynarodowych zaleceń́ dotyczących obszarów napromienianych i dawek tolerancji, pojęcia narządów krytycznych, rozkładu izodoz i histogramów objętościowych; rozumie rolę oceny planu leczenia promieniami - K_W20
W7: Definiuje szczegółowo zasady opieki nad chorym w zakładzie radioterapii i wagę̨ odpowiedniej dokumentacji leczenia; ma wiedzę i rozumie możliwość́ wystąpienia powikłań́ po radioterapii i odczynów popromiennych - K_W21
W9: Posiada wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i charakteryzuje wskazać́ przyczyny błędów- K_W48
W10: Posiada wiedzę do wykonywania badań i procedur terapeutycznych w radiologii, radioterapii i medycynie nuklearnej oraz badań diagnostyki elektromedycznej - K_W49
W11: Posiada wiedzę z zakresu kontroli jakości aparatury medycznej wykorzystującej promieniowanie jonizujące wystarczającą do zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta i personelu oraz wysokiej jakości diagnostyki i terapii - K_W51
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1: Planuje i wykonuje zgodnie ze wskazaniami lekarskimi procedury diagnostyczne i terapeutyczne z zastosowaniem promieniowania jonizującego, niejonizującego oraz ultradźwięków - K_U04
U2: Obsługuje aparaturę̨ radioterapeutyczną: wykonywania unieruchomień́, symulacji leczenia, oceny planu leczenia oraz napromienienia pacjentów, z rozumieniem: dostrzeżenia ostrego odczynu popromiennego, związku ostrych i późnych odczynów popromiennych z jakością̨ leczenia, pojęcia narządów krytycznych i histogramów objętościowych, teleradioterapii klinicznej, zasad brachyterapii klinicznej - K_U07
U3: Umiejętnie ocenia i interpretuje badania w zakresie kompetencji personelu technicznego elektroradiologii - K_U10
U4: Potrafi komunikować́ się̨ z pacjentem - K_U17
U5: Potrafi pracować́ w zespole - K_U18
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: Posiada świadomość́ własnych ograniczeń́ i wie, kiedy zwrócić́ się̨ do ekspertów – K_K02
K2: Posiada umiejętność́ działania w warunkach niepewności i stresu - K_K03
K3: Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu - K_K04
K4: Okazuje szacunek pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K_K05
K5: Przestrzega tajemnicy zawodowej i służbowej oraz przepisów, regulaminów i zarządzeń́ obowiązujących w miejscu pracy, w szczególności praw pacjenta - K_K06
Metody dydaktyczne
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający praktyki zawodowe śródroczne z radioterapii powinien znać podstawowe elementy wyposażenia pracowni radioterapeutycznej. Znać budowę oraz schemat działania akceleratora oraz tomografu komputerowego., znać drogę pacjenta przez Zakład Radioterapii. Wiedzieć co wykonuje się w modelarni oraz znać podstawowe ułożenia pacjenta zależne od lokalizacji leczonej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- zaliczenie umiejętności uzyskanych w ramach praktyk zgodnie z Dzienniczkiem praktyk, w którym szczegółowo opisano rodzaj wykonywanych zadań na danym stanowisku pracy.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Winiecki J., Podstawy fizyki promieniowania jonizującego i radioterapii dla studentów medycyny i elektroradiologii., Wyd. CM UMK, Bydgoszcz 2016
2.Łobodziec W., Podstawy fizyki promieniowania jonizującego na użytek radioterapii i diagnostyki radiologicznej., wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016
Literatura uzupełniająca:
1.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
2.Chamberlain D., Yu J., Kompendium radioterapii onkologicznej, Wyd. MEDPHARM, Wrocław 2018
Uwagi
W cyklu 2022/23:
|
W cyklu 2023/24:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: