Przedmioty kierunkowe. Brachyterapia
1800-E3-PKB-s1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych.
Uczestnik zajęć zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami związanymi z działaniem i obsługą urządzaniami stosowanymi w brachyterapii, tomografu komputerowego, wykorzystywanych w procesie przygotowania i realizacji brachyterapii. Student zapozna się z zasadą działania systemów planowania leczenia i symulacji rozkładu dawki wykorzystujących trójwymiarowe rekonstrukcje tomograficzne uzyskane metodą tomografii komputerowej. W zakresie fizycznych podstaw radioterapii omówione zostaną podstawowe zjawiska dotyczące oddziaływania promieniowania jonizującego z materią, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań leżących u podstaw radiobiologii, ochrony radiologicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- udział w ćwiczeniach: 40h
- przeprowadzenie zaliczenia: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach:10h
-udział w ćwiczeniach: 40h
- przygotowanie do ćwiczeń: 5h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem do zaliczenia: 5h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 h
-przygotowanie i udział w zaliczeniu: 10+2= 12 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 82 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
RAZEM: 3 pkt. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 10+2=12 h (0,5 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach śródrocznych: 20 h
Łączny nakład pracy studenta wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki wynosi 20 godzin, co odpowiada 1,0 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Rozpoznaje struktury komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego - K_W01
W2: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracy w zespole radioterapeutycznym, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności członków zespołu, z uwzględnieniem elektroradiologów - K_W17
W3: Definiuje zagadnienia z onkologii, rozumie miejsce onkologii we współczesnej medycynie; w zakresie swoich kompetencji rozumie symptomatologię chorób nowotworowych, definiuje zasady rejestracji nowotworów - K_W18
W4: Posiada wiedzę szczegółową na temat aparatury stosowanej w teleradioterapii i brachyterapii, budowy i zastosowań aparatów kobaltowych, lampy rentgenowskiej, symulatora, akceleratora i cyklotronu, aparatów do brachyterapii - K_W19
W5: W zakresie wykonywanego zawodu rozumie rolę planowania leczenia promieniowaniem jonizującym w teleradioterapii i brachyterapii, międzynarodowych zaleceń dotyczących obszarów napromienianych i dawek tolerancji, pojęcia narządów krytycznych, rozkładu izodoz i histogramów objętościowych; rozumie rolę oceny planu leczenia promieniami - K_W20
W6: Definiuje szczegółowo zasady opieki nad chorym w zakładzie radioterapii i wagę odpowiedniej dokumentacji leczenia; ma wiedzę i rozumie możliwość wystąpienia powikłań po radioterapii i odczynów popromiennych - K_W21
W7: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą oddziaływania promieniowania jonizującego z materią nieożywioną i ośrodkiem biologicznym: rozumie zjawiska fizyczne zachodzące podczas oddziaływania promieniowania jonizującego, ma wiedzę z zakresu genetycznych i molekularnych podstaw karcinogenezy, fizycznych i biologicznych podstaw radioterapii, elementów radiobiologii, biologicznego działania promieniowania jonizującego na organizm żywy; rozumie zjawisko względnej skuteczności biologicznej różnych rodzajów promieniowania jonizującego - K_W31
W8: Posiada wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i charakteryzuje wskazać przyczyny błędów- K_W48
W9: Posiada wiedzę z zakresu kontroli jakości aparatury medycznej wykorzystującej promieniowanie jonizujące wystarczającą do zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta i personelu oraz wysokiej jakości diagnostyki i terapii - K_W51
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1: Planuje i wykonuje zgodnie ze wskazaniami lekarskimi procedury diagnostyczne i terapeutyczne z zastosowaniem promieniowania jonizującego, niejonizującego oraz ultradźwięków - K_U04
U2: Obsługuje aparaturę radioterapeutyczną: wykonywania unieruchomień, symulacji leczenia, oceny planu leczenia oraz napromienienia pacjentów, z rozumieniem: dostrzeżenia ostrego odczynu popromiennego, związku ostrych i późnych odczynów popromiennych z jakością leczenia, pojęcia narządów krytycznych i histogramów objętościowych, teleradioterapii klinicznej, zasad brachyterapii klinicznej - K_U07
U3: Umiejętnie ocenia i interpretuje badania w zakresie kompetencji personelu technicznego elektroradiologii - K_U10
U4: Potrafi komunikować się z pacjentem - K_U17
U5: Potrafi pracować w zespole - K_U18
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów – K_K02
K2: Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu - K_K03
K3: Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu - K_K04
K4: Okazuje szacunek pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K_K05
K5: Przestrzega tajemnicy zawodowej i służbowej oraz przepisów, regulaminów i zarządzeń obowiązujących w miejscu pracy, w szczególności praw pacjenta - K_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
Ćwicznia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z brachyterapii powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu radiobiologii, podstaw fizyki promieniowania jonizującego oraz onkologii na poziomie studiów licencjackich.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest::
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach, praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta,
- odpracowanie nieobecności po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą
- zaliczenie umiejętności uzyskanych w ramach praktyk zgodnie z dzienniczkiem praktyk
- uzyskanie z zaliczenia testowego min. 60% :
91 – 100% bardzo dobry (5.0), (skrót słowny: bdb);
81 – 90% plus dobry (4.5), (skrót słowny: +db);
71 – 80% dobry (4.0), (skrót słowny: db);
61 – 70% plus dostateczny (3.5), (skrót słowny: +dst);
51 – 60% dostateczny (3.0), (skrót słowny: dst);
poniżej 50% niedostateczny (2.0), (skrót słowny: ndst).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa śródroczna - 20h- realizowana jest w Centrum Onkologii im. prof. Łukaszczyka w Bydgoszczy
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Winiecki J., Podstawy fizyki promieniowania jonizującego i radioterapii dla studentów medycyny i elektroradiologii., Wyd. CM UMK, Bydgoszcz 2016
2.Łobodziec W., Podstawy fizyki promieniowania jonizującego na użytek radioterapii i diagnostyki radiologicznej.,Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016
3. Makarewicz R. Brachyterapia HDR Via Medica 2004
Literatura uzupełniająca:
1.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: