Przedmioty do wyboru. Opieka paliatywna
1800-E3-Op-s1/Mc
Przedmiot realizowany jest w 2 formach kształcenia: wykład i ćwiczenia.
Podczas wykładów przybliżona zostanie problematyka i główne założenia opieki paliatywnej, jej filozofia, modele funkcjonowania. Omówiony zostanie okres umierania i zasady opieki nad chorymi oraz udzielania wsparcia chorym i ich bliskim. Zostaną również omówione zagadnienia związane z fizjoterapią oraz pielęgnacją i opieką nad chorymi paliatywnie.
Szczegółowe treści:
- specyfika opieki paliatywnej
- zbliżanie się do śmierci chorego na nowotwór
- przygotowanie do zbliżającej się śmierci
- zadania zespołu terapeutycznego w okresie zbliżania się do śmierci
- przewidywanie kryzysu fizycznego (np. ostra duszność pod koniec życia, krwotok) i sposób przygotowania się do niego
- zadania umierającego, rola przebaczenia, wyrażania miłości i pożegnania
- rola fizjoterapeuty w opiece paliatywnej, współdziałanie z innymi specjalistami w zespole interdyscyplinarnym
- opioidofobia
- stany nagłe w onkologii i opiece paliatywnej
Podczas ćwiczeń wdrażane są następujące zagadnienia oraz kształtowane są następujące umiejętności praktyczne:
- omówienie możliwych do wystąpienia sytuacji stresowych podczas badania elektroradiologicznego oraz nauka metod łagodzenia stresu u pacjenta
- umiejętność rozpoznawania stanu psychicznego u chorego na różnych etapach choroby nowotworowej ze szczególnym uwzględnieniem fazy terminalnej oraz radzenia sobie z różnymi sytuacjami problemowymi związanymi z tym zagadnieniem
- omówienie najczęściej spotykanych objawów u pacjenta objętego opieką paliatywną: zaburzenia świadomości, zaburzenia lękowe (objawy wegetatywne), splątanie, otępienie, niedowłady i porażenia, wyniszczenie nowotworowe, zaburzenia gospodarki-wodno-elektrolitowej, zmiany w obrębie skóry i tkanki podskórnej (odleżyny, odczyny popromienne), ból (patomechanim, rodzaje, leczenie)
Program ćwiczeń oraz wykładów może ulec nieznacznym zmianom.
W cyklu 2022/23:
Podczas ćwiczeń wdrażane są następujące zagadnienia oraz kształtowane są następujące umiejętności praktyczne: - omówienie możliwych do wystąpienia sytuacji stresowych podczas badania elektroradiologicznego oraz nauka metod łagodzenia stresu u pacjenta - umiejętność rozpoznawania stanu psychicznego u chorego na różnych etapach choroby nowotworowej ze szczególnym uwzględnieniem fazy terminalnej oraz radzenia sobie z różnymi sytuacjami problemowymi związanymi z tym zagadnieniem - omówienie najczęściej spotykanych objawów u pacjenta objętego opieką paliatywną: zaburzenia świadomości, zaburzenia lękowe (objawy wegetatywne), splątanie, otępienie, niedowłady i porażenia, wyniszczenie nowotworowe, zaburzenia gospodarki-wodno-elektrolitowej, zmiany w obrębie skóry i tkanki podskórnej (odleżyny, odczyny popromienne), ból (patomechanim, rodzaje, leczenie) Program ćwiczeń oraz wykładów może ulec nieznacznym zmianom.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 5 h (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 10 h (0,4 ECTS)
15 h = 0,6 ECTS
Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 5 h = 0,2 ECTS
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób
K_W06 zna podstawy psychologiczne zachowań indywidualnych, relacji z rodziną i otoczeniem
K_W07 rozumie uwarunkowania społeczne zdrowia i choroby
K_W09 posiada wiedzę ogólna niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności dotyczącej procedur medycznych
K_W10 zna podstawy epidemiologii, profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
K_W15 posiada wiedzę szczegółową dotyczącą anatomii radiologicznej, charakterystyki obrazu normalnego i patologii, technik ułożeń pacjenta
K_W17 posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracy w zespole radioterapeutycznym, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności członków zespołu, z uwzględnieniem elektroradiologów
K_W18 zna podstawy onkologii, rozumie miejsce onkologii we współczesnej medycynie; w zakresie swoich kompetencji, rozumie symptomatologię chorób nowotworowych, zna zasady rejestracji nowotworów
K_W28 w zakresie swoich kompetencji zna i rozumie zasady radioizotopowych metod obrazowania narządów: układu wydzielania wewnętrznego, układy krążenia, pokarmowego, kostno-stawowego, CUN, moczowego i innych; obrazowanie zmian nowotworowych; obrazowanie molekularne; radiopeptydy; wskazania i przeciwwskazania, interpretacja badań
K_W39 posiada wiedzę szczegółową dotyczącą podstaw technicznych i biofizycznych elektroradiografii, elektroencefalografii, elektromiografii, audiologii, czynnościowych metod badania układu oddechowego i ich zastosowań klinicznych
K_W46 w zakresie swoich kompetencji posiada wiedzę szczegółową dotyczącą rozpoznawania struktur anatomicznych w różnych badaniach obrazowych: zdjęciach rentgenowskich, obrazach tomografii komputerowej i jądrowego rezonansu magnetycznego oraz w badaniach ultrasonograficznych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U03 potrafi skutecznie komunikować się ze współpracownikami i innymi pracownikami ochrony zdrowia
K_U17 potrafi komunikować się z pacjentem
K_U18 potrafi pracować w zespole
K_U20 potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej i pisemnej, adekwatnie do poziomu odbiorców
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu
K_K04 stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu
K_K05 okazuje szacunek pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K07 potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny
Analiza opisu przypadku
Omówienie sytuacji problemowych
Dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- uczestnictwo w wykładach, zaliczenie wykładów na podstawie pracy pisemnej
- uczestnictwo w ćwiczeniach, zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach
- zaliczenie w formie pisemnej – test jednokrotnego wyboru, 20 pytań, 4 możliwe odpowiedzi; kryteria oceniania:
0-10 pkt ocena 2
11-12 pkt ocena 3
13-14 ocena 3,5
15-16 pkt ocena 4
17-18 pkt ocena 4,5
19-20 pkt ocena 5
Literatura
Red. Ciałkowska-Rysz A., Dzierżanowski T., Medycyna Paliatywna. Termedia, Poznań, 2019, cz.I, rozdz. 1,2,3,6,7.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: