Przedmioty kierunkowe:Systemy zarządzania jakością w elektroradiologii
1800-E2-Sze-s1/Mb
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń. Ćwiczenia mają za zadanie szczegółowe zapoznanie studenta z Systemem zarządzania Jakością w diagnostyce radiologicznej. Celem ćwiczeń jest zaznajomienie z wymaganą dokumentacją systemu zarządzania jakością: Księga Jakości, procedury, instrukcje, testy aparatów rentgenodiagnostycznych, audyty kliniczne wewnętrzne i zewnętrzne, postępowanie z pacjentem, dokumentacja szkoleń pracowników. Celem ćwiczeń jest zaznajomienie się z Prawem Atomowym oraz analiza wybranych aktów prawnych jako elementu Systemu Zarządzania Jakością. Ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności tworzenia dokumentacji SZJ oraz medycznych procedur roboczych na podstawie wzorcowych procedur radiologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15h
- konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2h
- przygotowanie i udział w egzaminie: 3+2=5h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w ćwiczeniach: 15h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
- przygotowanie i udział w egzaminie: 3+2=5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2h
- czytanie wskazanej literatury naukowej i analiza baz danych: 3h
- przygotowanie do egzaminu: 3h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 8h, co odpowiada 0,3 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Definiuje etyczne i prawne uwarunkowania zawodu elektroradiologa - K_W08
W2 : Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracowni rentgenodiagnostyki i diagnostyki obrazowej, zasad prowadzenia dokumentacji w zakładzie rentgenodiagnostyki, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności techników w zakładzie rentgenodiagnostyki - K_W11
W3 : Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą podstawowych aktów prawnych, norm i zaleceń krajowych oraz międzynarodowych w zakresie zapewnienia jakości w elektroradiologii - K_W44
W4: Posiada wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością, zasad audytów klinicznych w rentgenodiagnostyce, radioterapii i medycynie nuklearnej, testów kontroli jakości w rentgenodiagnostyce, mammografii, tomografii komputerowej, radioterapii i medycynie nuklearnej, zasad pomiarów i analizy błędów w elektroradiologii - K_W45
W5: Posiada wiedzę z zakresu kontroli jakości aparatury medycznej wykorzystującej promieniowanie jonizujące wystarczającą do zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta i personelu oraz wysokiej jakości diagnostyki i terapii - K_W51
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent :
U1: Definiuje zasady kontroli jakości aparatury elektromedycznej, definiuje zasady organizacji pracowni diagnostycznych i prowadzenia ich dokumentacji - K_U12
U2: Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrowania tych informacji, interpretowania i wyciągania wniosków oraz formułowania opinii - K_U15
U3: Potrafi pracować w zespole - K_U18
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: Posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się - K_K01
K2: Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy- K_K08
K3: Właściwie organizuje pracę własną oraz potrafi współdziałać i pracować w grupie - K_K09
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• prezentacja multimedialna
• metaplan
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z systemów zarządzania jakością w elektroradiologii powinien znać zagadnienia z zakresu fizycznych i technicznych podstaw elektroradiologii, ogólnych zasad ochrony radiologicznej, aktów prawnych dotyczących diagnostyki radiologicznej, procedur radiologicznych na poziomie studiów licencjackich.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na ćwiczeniach oraz pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach,
-wykazanie się wiedzą z zakresu omówionego na ćwiczeniach,
- uzyskanie z egzaminu testowego min. 60% :
91 – 100% bardzo dobry (5.0), (skrót słowny: bdb);
81 – 90% plus dobry (4.5), (skrót słowny: +db);
71 – 80% dobry (4.0), (skrót słowny: db);
61 – 70% plus dostateczny (3.5), (skrót słowny: +dst);
51 – 60% dostateczny (3.0), (skrót słowny: dst);
poniżej 50% niedostateczny (2.0), (skrót słowny: ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Aktualnie obowiązujące akty prawne polskie i międzynarodowe dotyczące jakości w rentgenodiagnostyce.
2.Pruszyński B, Diagnostyka obrazowa, Wyd. PZWL , 2019
Literatura uzupełniająca :
1.Kordek R.., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd.Via Medica, Gdańsk 2007
2.Bontrager K., Lampignano J., Pozycjonowanie w radiologii klasycznej dla techników elektroradiologii, Wyd. Edra Urban & Partner, 2012
Uwagi
W cyklu 2022/23:
|
W cyklu 2023/24:
|
W cyklu 2024/25:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: